Σοβαρά εξετάζεται το ενδεχόμενο να αρθεί η απαγόρευση των λεβητών πέλλετ στους νομούς Αττικής και Θεσσαλονίκης και να ανοίξει ο δρόμος της καύσης βιομάζας ως πηγή θέρμανσης, ένεκα του υψηλού κόστους πετρελαίου και της αναμονής της αύξησης του ΕΦΚ μέσα στο Σεπτέμβριο που πλήττουν το πορτοφόλι του καταναλωτή.
Η βιομάζα κατέχει την πρώτη θέση ανάμεσα στις ΑΠΕ στην Ευρωπαϊκή Ένωση των 27, με ποσοστό άνω του 50% και στις χώρες της Ευρώπης τα πέλλετ αποτελούν τη βασική πηγή αντικατάστασης του πετρελαίου θέρμανσης. Μάλιστα, οι κυβερνήσεις των περισσότερων κρατών της Ε.Ε. ευνοούν την εγκατάσταση λεβήτων και σομπών πέλλετ με μια σειρά επιδοτήσεων.
Για πολλούς θεωρείται το πλέον ισχυρό αντίπαλο δέος του πετρελαίου καθώς, εν μέσω κρίσης, είναι ένα καύσιμο το οποίο μπορεί να καλύψει πλήρως τις ανάγκες ενός μέσου σπιτιού χωρίς χρήση άλλης θερμαντικής πηγής, με σημαντικά μειωμένο κόστος συγκριτικά με το πετρέλαιο, που αγγίζει μέχρι και το 40-50%. Τα πέλλετ είναι μια μορφή βιομάζας αποτελούμενη ουσιαστικά από ξύλο, απαλλαγμένο από κάθε υγρασία, η οποία μέσω καύσης σε ειδικούς λέβητες ή σόμπες αξιοποιείται για κάλυψη θερμικών αναγκών. Παρέχουν σταθερή ποιότητα, είναι καθαρά και εύκολα στη χρήση και την αποθήκευση, γεγονός που τα καθιστά ανταγωνιστικά ακόμα και σε παραδοσιακά καύσιμα όπως το ξύλο.
Τα πλεονεκτήματα αυτά εκμεταλλεύονται στο έπακρο η Γερμανία, η οποία το 2009 είχε σε λειτουργία102.000 λέβητες και με περισσότερες από 200.000 σόμπες και η Ιταλία όπου κυριαρχεί η σόμπα πέλλετ και έχουν τεθεί σε λειτουργία περισσότερο από 1 εκατ. τεμάχια.
Η Ελλάδα κατέχει την τελευταία θέση στην ΕΕ των 27 στη χρήση βιομάζας, εξαιτίας μιας σειράς «αντικινήτρων», τα οποία κάνουν τους ανθρώπους της αγοράς βιομάζας να μιλούν ακόμη και για «δίωξη» του συγκεκριμένου καυσίμου. Το βασικότερο αντικίνητρο είναι η απαγόρευση λέβητα pellets σε Αττική, Σαλαμίνα και Ν. Θεσ/νίκης, ενώ, παράλληλα, «εμπόδιο» στη διάδοση του καυσίμου αποτελούν στοιχεία όπως ο υψηλός ΦΠΑ στα εγχώρια πέλλετ και η ανυπαρξία κινήτρων αγοράς λέβητα – σόμπας βιομάζας σε αντίθεση με τις περισσότερες χώρες της ΕΕ-27. Το τελευταίο διάστημα, ωστόσο, υπάρχει ως φαίνεται πρόθεση να αλλάξει το υφιστάμενο status quo σε Αττική και Θεσσαλονίκη. Η καύση βιομάζας για θέρμανση απαγορεύεται με υπουργική απόφαση από το 1993, με βασική αιτιολογία την ανάγκη μείωσης των εκπομπών ατμοσφαιρικών ρύπων, δεδομένου ότι τα τότε διαθέσιμα συστήματα καύσης βιομάζας χαρακτηρίζονταν από σχετικά υψηλές εκπομπές αιωρούμενων σωματιδίων και άλλων ρύπων. Πλέον, οι σύγχρονοι λέβητες καύσης πέλλετ χαρακτηρίζονται από ελάχιστες εκπομπές και εξαιρετική καύση, κάτι το οποίο «ανοίγει» το δρόμο για τη σύνταξη ενός σχεδίου για την ομαλότερη δυνατή αλλά και άμεση απελευθέρωση της εγχώριας βιομηχανίας παραγωγής pellets και κατασκευής καυστήρων και λεβήτων πέλλετ έτσι ώστε να δημιουργηθεί ο κατάλληλος μηχανισμός ελέγχου και πιστοποίησης των προϊόντων (λέβητες βιομάζας και καύσιμο) που θα διατίθενται στην αγορά.
Ήδη, μετά από πρωτοβουλίες της Ελληνικής Εταιρίας Βιομάζας (ΕΛΛΕΒΙΟΜ), έχουν πραγματοποιηθεί συναντήσεις με συμμετοχή φορέων και αντιπροσώπων των ΥΠΕΚΑ, ΕΛΛΕΒΙΟΜ, ΚΑΠΕ, ΕΤΕΚΑ/ΙΤΕΣΚ, GREENPEACE, ΕΑΡΘ στις οποίες έχει συζητηθεί αναλυτικά το ενδεχόμενο της άμεσης απελευθέρωσης της αγοράς του συγκεκριμένου καυσίμου καθώς και όλα τα επιμέρους ζητήματα όπως πρότυπα ποιότητας τα οποία θα πρέπει να εφαρμοστούν και οι περιβαλλοντικές επιπτώσεις από τη χρήση λεβήτων πέλλετ.
Αυτή τη στιγμή, στην Ελλάδα, υπάρχουν ήδη κάποια εργοστάσια παραγωγής πέλλετ ενώ το ενδιαφέρον των επενδυτών για κατασκευή νέων μονάδων ολοένα και αυξάνεται. Θα πρέπει να σημειωθεί ότι η Ελλάδα, έχοντας παράδοση στην καύση ελαιοπυρήνα, ήταν από τις πρώτες χώρες που ανέπτυξε σοβαρή λεβητοποιία στερεών καυσίμων ενώ, ήδη, οι συγκεκριμένες μονάδες έχουν προσαρμόσει την εστία καύσης και την φιλοσοφία των λεβήτων ελαιοπυρήνα, σε λέβητα pellets. Ωστόσο, και ο κλάδος των λεβητοποιών βιομάζας βρίσκεται εν αναμονή της άρσης των αντικινήτρων, έχοντας ως κύρια ενασχόληση την εξαγωγή του καυσίμου σε ευρωπαϊκές χώρες.
http://www.ecofinder.gr/news/ΕΝΕΡΓΕΙΑ/1/Βιομάζα_ως_πηγή_θέρμανσης
Η βιομάζα κατέχει την πρώτη θέση ανάμεσα στις ΑΠΕ στην Ευρωπαϊκή Ένωση των 27, με ποσοστό άνω του 50% και στις χώρες της Ευρώπης τα πέλλετ αποτελούν τη βασική πηγή αντικατάστασης του πετρελαίου θέρμανσης. Μάλιστα, οι κυβερνήσεις των περισσότερων κρατών της Ε.Ε. ευνοούν την εγκατάσταση λεβήτων και σομπών πέλλετ με μια σειρά επιδοτήσεων.
Για πολλούς θεωρείται το πλέον ισχυρό αντίπαλο δέος του πετρελαίου καθώς, εν μέσω κρίσης, είναι ένα καύσιμο το οποίο μπορεί να καλύψει πλήρως τις ανάγκες ενός μέσου σπιτιού χωρίς χρήση άλλης θερμαντικής πηγής, με σημαντικά μειωμένο κόστος συγκριτικά με το πετρέλαιο, που αγγίζει μέχρι και το 40-50%. Τα πέλλετ είναι μια μορφή βιομάζας αποτελούμενη ουσιαστικά από ξύλο, απαλλαγμένο από κάθε υγρασία, η οποία μέσω καύσης σε ειδικούς λέβητες ή σόμπες αξιοποιείται για κάλυψη θερμικών αναγκών. Παρέχουν σταθερή ποιότητα, είναι καθαρά και εύκολα στη χρήση και την αποθήκευση, γεγονός που τα καθιστά ανταγωνιστικά ακόμα και σε παραδοσιακά καύσιμα όπως το ξύλο.
Τα πλεονεκτήματα αυτά εκμεταλλεύονται στο έπακρο η Γερμανία, η οποία το 2009 είχε σε λειτουργία102.000 λέβητες και με περισσότερες από 200.000 σόμπες και η Ιταλία όπου κυριαρχεί η σόμπα πέλλετ και έχουν τεθεί σε λειτουργία περισσότερο από 1 εκατ. τεμάχια.
Η Ελλάδα κατέχει την τελευταία θέση στην ΕΕ των 27 στη χρήση βιομάζας, εξαιτίας μιας σειράς «αντικινήτρων», τα οποία κάνουν τους ανθρώπους της αγοράς βιομάζας να μιλούν ακόμη και για «δίωξη» του συγκεκριμένου καυσίμου. Το βασικότερο αντικίνητρο είναι η απαγόρευση λέβητα pellets σε Αττική, Σαλαμίνα και Ν. Θεσ/νίκης, ενώ, παράλληλα, «εμπόδιο» στη διάδοση του καυσίμου αποτελούν στοιχεία όπως ο υψηλός ΦΠΑ στα εγχώρια πέλλετ και η ανυπαρξία κινήτρων αγοράς λέβητα – σόμπας βιομάζας σε αντίθεση με τις περισσότερες χώρες της ΕΕ-27. Το τελευταίο διάστημα, ωστόσο, υπάρχει ως φαίνεται πρόθεση να αλλάξει το υφιστάμενο status quo σε Αττική και Θεσσαλονίκη. Η καύση βιομάζας για θέρμανση απαγορεύεται με υπουργική απόφαση από το 1993, με βασική αιτιολογία την ανάγκη μείωσης των εκπομπών ατμοσφαιρικών ρύπων, δεδομένου ότι τα τότε διαθέσιμα συστήματα καύσης βιομάζας χαρακτηρίζονταν από σχετικά υψηλές εκπομπές αιωρούμενων σωματιδίων και άλλων ρύπων. Πλέον, οι σύγχρονοι λέβητες καύσης πέλλετ χαρακτηρίζονται από ελάχιστες εκπομπές και εξαιρετική καύση, κάτι το οποίο «ανοίγει» το δρόμο για τη σύνταξη ενός σχεδίου για την ομαλότερη δυνατή αλλά και άμεση απελευθέρωση της εγχώριας βιομηχανίας παραγωγής pellets και κατασκευής καυστήρων και λεβήτων πέλλετ έτσι ώστε να δημιουργηθεί ο κατάλληλος μηχανισμός ελέγχου και πιστοποίησης των προϊόντων (λέβητες βιομάζας και καύσιμο) που θα διατίθενται στην αγορά.
Ήδη, μετά από πρωτοβουλίες της Ελληνικής Εταιρίας Βιομάζας (ΕΛΛΕΒΙΟΜ), έχουν πραγματοποιηθεί συναντήσεις με συμμετοχή φορέων και αντιπροσώπων των ΥΠΕΚΑ, ΕΛΛΕΒΙΟΜ, ΚΑΠΕ, ΕΤΕΚΑ/ΙΤΕΣΚ, GREENPEACE, ΕΑΡΘ στις οποίες έχει συζητηθεί αναλυτικά το ενδεχόμενο της άμεσης απελευθέρωσης της αγοράς του συγκεκριμένου καυσίμου καθώς και όλα τα επιμέρους ζητήματα όπως πρότυπα ποιότητας τα οποία θα πρέπει να εφαρμοστούν και οι περιβαλλοντικές επιπτώσεις από τη χρήση λεβήτων πέλλετ.
Αυτή τη στιγμή, στην Ελλάδα, υπάρχουν ήδη κάποια εργοστάσια παραγωγής πέλλετ ενώ το ενδιαφέρον των επενδυτών για κατασκευή νέων μονάδων ολοένα και αυξάνεται. Θα πρέπει να σημειωθεί ότι η Ελλάδα, έχοντας παράδοση στην καύση ελαιοπυρήνα, ήταν από τις πρώτες χώρες που ανέπτυξε σοβαρή λεβητοποιία στερεών καυσίμων ενώ, ήδη, οι συγκεκριμένες μονάδες έχουν προσαρμόσει την εστία καύσης και την φιλοσοφία των λεβήτων ελαιοπυρήνα, σε λέβητα pellets. Ωστόσο, και ο κλάδος των λεβητοποιών βιομάζας βρίσκεται εν αναμονή της άρσης των αντικινήτρων, έχοντας ως κύρια ενασχόληση την εξαγωγή του καυσίμου σε ευρωπαϊκές χώρες.
http://www.ecofinder.gr/news/ΕΝΕΡΓΕΙΑ/1/Βιομάζα_ως_πηγή_θέρμανσης
No comments:
Post a Comment