Wednesday 28 September 2011

Πλοία διπλάσιας χωρητικότητας LNG θα "πιάνουν" πλέον στη Ρεβυθούσα

Αλλαγή σχεδίων για την ΔΕΣΦΑ φέρνουν τα αποτελέσματα των μελετών ωρίμανσης που πραγματοποίησε για το έργο της αναβάθμισης του τερματικού σταθμού της Ρεβυθούσας, καθώς κρίνεται ότι μπορούν να επεκταθούν σημαντικά, σε σχέση με τον αρχικό προγραμματισμό, οι υφιστάμενες λιμενικές εγκαταστάσεις.

Ειδικότερα, τα στοιχεία που προέκυψαν από τις μελέτες δείχνουν ότι χωρίς μεγαλύτερο κόστος, οι λιμενικές εγκαταστάσεις μπορούν να υποδέχονται πλοία μέχρι και 260.000 κυβικών μέτρων υγροποιημένου φυσικού αερίου (LNG) έναντι των 140.000 κυβικών μέτρων που είναι σήμερα και των 180.000 που ήταν η αρχική πρόβλεψη του σχετικού διαγωνισμού.

Στην πρόσκληση ενδιαφέροντος που είχε ανακοινώσει η ΔΕΣΦΑ για το έργο, είχαν προσέλθει 10 εταιρείες και ο σχεδιασμός της διοίκησης ήταν να κληθούν οι συγκεκριμένοι διεκδικητές να καταθέσουν προσφορές με βάση τα τεχνικά δελτία που θα προέκυπταν από τις μελέτες ωρίμανσης που πραγματοποιήθηκαν παράλληλα. Ωστόσο οι μελέτες έδειξαν ότι είναι όχι μόνο δυνατή αλλά και σκόπιμη η περεταίρω επέκταση των λιμενικών εγκαταστάσεων, ενώ και ο προϋπολογισμός του έργου πρέπει να μειωθεί καθώς μια σειρά τεχνικών δυσκολιών αποδείχτηκαν μικρότερες από τις προβλέψεις. Έτσι τώρα η διοίκηση της ΔΕΣΦΑ σχεδιάζει την προκήρυξη εξ αρχής ανοιχτού διαγωνισμού, χωρίς να δεσμεύεται από την αρχική λίστα των εταιρειών που εκδήλωσαν ενδιαφέρον.

Παράλληλα θα προκηρυχθεί δεύτερος διαγωνισμός για την αύξηση της παροχετευτικής ικανότητας του Σταθμού ΥΦΑ, καθώς και για την αναβάθμιση του Μετρητικού Σταθμού Αγίας Τριάδας.

Το έργο θεωρείται πολύ σημαντικό και αποτελεί μία από τις πρώτες προτεραιότητες στο πρόγραμμα έργων του ΔΕΣΦΑ. Ειδικά, δε, μετά την επέκταση των λιμενικών εγκαταστάσεων, οπότε θα μπορούν να ελλιμενίζονται πλοία μέχρι και 260.000 κυβικών μέτρων LNG, αναβαθμίζεται σημαντικά η δυνατότητα χρήσης του σταθμού της Ρεβυθούσας και δίνεται ώθηση στην απελευθέρωση της αγοράς φυσικού αερίου. Πολλώ δε μάλλον όταν η Ρεβυθούσα έχει καταστεί ήδη το «κέντρο» της δραστηριοποίησης ιδιωτών – πέραν της ΔΕΠΑ – στην εμπορία αερίου. Σύμφωνα με τα στοιχεία της ΡΑΕ, τη φετινή χρονιά καταγράφεται ραγδαία αύξηση της εισαγωγής φορτίων στη Ρεβυθούσα, με το βαθμό χρησιμοποίησης των αποθηκευτικών της εγκαταστάσεων να είναι μεγαλύτερος το πρώτο εξάμηνο του έτους κατά 40% σε σχέση με πέρυσι. Το μητρώο του Εθνικού Συστήματος Φυσικού Αερίου αριθμεί πλέον 15 χρήστες από μόνο … έναν πέρυσι (τη ΔΕΠΑ), ενώ υπάρχουν ήδη έξι όμιλοι με άδειες προμήθειας που δραστηριοποιούνται στο χώρο (ΔΕΠΑ, M+M, Προμηθέας Γκάς, EGL Hellas, Aegean Power και Edison. Το άνοιγμα της αγοράς φυσικού αερίου, έχει σαν αποτέλεσμα οι εναλλακτικοί πάροχοι να έχουν ήδη αποκτήσει 15% μερίδιο αγοράς,

Στόχος της ΔΕΣΦΑ είναι να έχουν ολοκληρωθεί τα έργα της Ρεβυθούσας έως το 2014 οπότε, σε εφαρμογή των σχετικών κοινοτικών οδηγιών, θα δημιουργηθεί μια χονδρεμπορική αγορά φυσικού αερίου.

Για τη χρηματοδότηση του έργου, όπως και άλλων του επενδυτικού της προγράμματος, η ΔΕΣΦΑ θα ζητήσει τη συνδρομή της Ευρωπαϊκής Τράπεζας Επενδύσεων (ΕΤΕπ), σε ποσοστό μέχρι 50%.

Πρέπει να σημειωθεί ότι η διοίκηση της ΔΕΣΦΑ για την περίοδο μέχρι το 2019 προγραμματίζει επενδύσεις ύψους 3 δισ. ευρώ, ποσόν στο οποίο περιλαμβάνεται και το ελληνικό τμήμα του αγωγού «South Stream».

http://www.energypress.gr/portal/resource/contentObject/id/d404ebbd-cbfb-42c1-a129-d7e828f7ac90

No comments: