Tuesday, 27 September 2011

Τέταρτος μονομάχος στη μάχη των αγωγών – Η ΒΡ ανακοίνωσε τον South East Europe Pipeline

Η ΒΡ πρότεινε σήμερα έναν εναλλακτικό αγωγό ο οποίος θα εφοδιάσει με φυσικό αέριο την Ευρώπη. Το όνομα αυτού είναι South East Europe Pipeline ( SEEP) και έχει ως στόχο να μεταφέρει αέριο από την Κασπία μέσω της Τουρκίας, της Βουλγαρίας και της Ρουμανίας, μέχρι την Ουγγαρία. Πρόκειται για μια διαδρομή όμοια με αυτή του αγωγού Nabucco και με τον τρόπο αυτό, ο SEEP γίνεται ο τέταρτος μεγάλος υποψήφιος αγωγός για το Νότιο Διάδρομο, μετά το Nabucco, τον ITGI και τον ΤΑΡ.

Η απόφαση αυτή της ΒΡ έχει ιδιαίτερη σημασία διότι η εταιρεία διαχειρίζεται το τεράστιο αζέρικο κοίτασμα Σαχ Ντενίζ, από κοινού με την Statoil (η οποία στηρίζει τον αγωγό ΤΑΡ). Συνεπώς, είναι σε θέση να επηρεάσει τις αποφάσεις στο Αζερμπαϊτζάν, όσον αφορά το ποιος αγωγός θα λάβει τελικά φυσικό αέριο και ποιος όχι. Μάλιστα, η ανακοίνωση εκ μέρους της ΒΡ έρχεται μόλις μερικές ημέρες πριν από την προθεσμία της 1ης Οκτωβρίου, που έχει θέσει το κονσόρτιουμ του Σαχ Ντενίζ για την κατάθεση των οριστικών προτάσεων από τις ενδιαφερόμενες κοινοπραξίες των αγωγών.

Η ανακοίνωση της ΒΡ όμως έχει και μια δεύτερη προέκταση, η οποία αφορά την ίδια. Εδώ και ενάμιση χρόνο, από τότε που σημειώθηκε το ατύχημα στον Κόλπο του Μεξικού, η ΒΡ έχει χάσει σημαντικό μέρος της χρηματιστηριακής της αξίας και η διοίκηση αναζητά απελπισμένα τρόπους να ανακάμψει. Στα πλαίσια αυτά, προσπαθεί να κάνει το μεγάλο «μπαμ», με μια σημαντική διεθνή συμφωνία, η οποία από μόνη της θα είναι αρκετή ώστε να κερδίσει αξία η μετοχή και πάλι. Φέτος δοκίμασε ήδη μια φορά να προχωρήσει σε συμφωνία με τους Ρώσους για έρευνες στην Αρκτική, αλλά απέτυχε. Για το λόγο αυτό στρέφεται πλέον στον αγωγό φυσικού αερίου, ο οποίος είναι ένα mega- project με ιδιαίτερη γεωπολιτική σημασία.

Η εκπρόσωπος της SOCAR στο Αζερμπαϊτζάν δήλωσε σχετικά με τη νέα πρόταση της ΒΡ ότι «ενώ δεν πρόκειται για ένα ανεπτυγμένο σχέδιο, εντούτοις πρόκειται για μια πιθανή λύση για τις εξαγωγές. Οι τρεις αγωγοί θα υποβάλουν τις προτάσεις τους ως την 1η Οκτωβρίου και παράλληλα υπάρχει μια τέταρτη επιλογή για να εξεταστεί».

Ο προτεινόμενος αγωγός θα έχει συνολικό μήκος 1.300χμ, δηλαδή το ένα τρίτο του Nabucco, καθιστώντας τον πιο φτηνό συγκριτικά. Επίσης, θα χρησιμοποιεί τις ήδη υπάρχουσες υποδομές και θα έχει χωρητικότητα μόλις το ένα τρίτο του Nabucco, δηλαδή 10 bcm, αντί για 30 bcm. Και αυτό αποτελεί συγκριτικό πλεονέκτημα για τον αγωγό της ΒΡ, διότι το Σαχ Ντενίζ μπορεί σε πρώτη φάση να προσφέρει μόλις 8-10 bcm φυσικού αερίου στην Ευρώπη.

Τέλος, η Wall Street Journal, σχολιάζοντας τις εξελίξεις αυτές, καταλήγει στο ότι ο ελληνοϊταλικός αγωγός ITGI είναι το πιο ανεπτυγμένο σχέδιο όσον αφορά τις αδειοδοτήσεις.

http://www.energia.gr/article.asp?art_id=50434

No comments: