Thursday, 27 February 2014

Σταθμό ανεφοδιασμού πλοίων με φυσικό αέριο φτιάχνει το Κατάρ στον Πειραιά

Ένα φιλόδοξο σχέδιο δημιουργίας στον Πειραιά  εγκαταστάσεων και σταθμού εφοδιασμού πλοίων με υγροποιημένο φυσικό αέριο (LNG), βάζει σε εφαρμογή, σύμφωνα με αποκλειστικές πληροφορίες του energypress, το Κατάρ.

Φορέας υλοποίησης του σχεδίου είναι η κρατική QPI  (Qatar Petroleum International), η οποία θα εισάγει LNG στον τερματικό σταθμό της Ρεβυθούσας και στη συνέχεια με κατάλληλα μικρά πλοία θα εφοδιάζει τα αεριοκίνητα πλοία της ακτοπλοΐας που πάνε κι έρχονται στον Πειραιά.
Βεβαίως αυτή τη στιγμή δεν υπάρχει κανένα πλοίο της ελληνικής ακτοπλοϊας που να κινείται με αέριο, αλλά σύντομα η εικόνα αυτή θα αλλάξει. Ήδη από τον περασμένο Αύγουστο ο  υπουργός Ναυτιλίας και Αιγαίου κ. Μιλτιάδης Βαρβιτσιώτης είχε υποσχεθεί ότι τουλάχιστον ένα επιβατηγό πλοίο θα κινείται μέσα στο 2014 με LNG και είχε ξεκινήσει τις σχετικές διαδικασίες για την υλοποίηση του στόχου αυτού. Είχε προς τούτο προχωρήσει στη σύσταση σχετικής επιτροπής εμπειρογνωμόνων οι οποίοι υπέβαλλαν τις σχετικές προτάσεις τους.
Όπως είναι σε θέση να γνωρίζει το energypress, όλες οι μεγάλες ακτοπλοϊκές εταιρείες (ΜΙΝΟΑΝ, ATTICA, ANEK κ.λπ.) έχουν προχωρήσει σε μελέτες για τη μετατροπή υφιστάμενων πλοίων σε αεριοκίνητα. Δεν πρέπει να παραγνωρίζεται το γεγονός ότι το κόστος της μετατροπής του καυσίμου από πετρέλαιο σε φυσικό αέριο επιδοτείται κατά 50% από την Ευρωπαϊκή Ένωση.
Το κίνητρο των πλοιοκτητών για να προχωρήσουν σε μετατροπή είναι εξηγήσιμο: Το ακριβό σήμερα πετρέλαιο σε συνδυασμό με τους πολύ χαμηλούς λόγω ύφεσης τζίρους πιέζουν τις ελληνικές ακτοπλοϊκές επιχειρήσεις στην αναζήτηση λύσεων για φθηνότερη ενέργεια. Η καύση φυσικού αερίου, παρότι ως τεχνολογία είναι καινούργια στη ναυσιπλοϊα, μπορεί να μειώσει σημαντικά το ενεργειακό κόστος ενός πλοίου που σήμερα οι ακτοπλόοι για να το αντιμετωπίσουν κατεβάζουν ολοένα και περισσότερο ταχύτητες.

Το Κατάρ

Το ενδιαφέρον του Κατάρ, από την άλλη, είναι και αυτό εξηγήσιμο. Είναι ο νούμερο 1 εξαγωγέας LNG στον κόσμο και αναζητά παντού διεξόδους για την πώληση της παραγωγής του. Στην πραγματικότητα ο σταθμός εφοδιασμού στον Πειραιά αποτελεί για το εμιράτο ένα πιλοτικό έργο στο πλαίσιο μιας ευρύτερης επιχείρησης κατάληψης στρατηγικής θέσης στον ανεφοδιασμό πλοίων με LNG. Οι πληροφορίες του energypress αναφέρουν ότι τα πρώτα επόμενα βήματα θα αφορούν σταθμούς στην Πάτρα και στη Λεμεσό.
Το Κατάρ δεν είναι η πρώτη φορά που επιχειρεί την είσοδό του στην Μεσόγειο μέσω της χώρας μας. Αξίζει να αναφερθούν το project του Αστακού, το ενδιαφέρον για την αξιοποίηση του Ελληνικού, την απόκτηση της ΔΕΠΑ,  καθώς και άλλα project στους τομείς της ενέργειας , του τουρισμού και του Real Estate. Πέραν ωστόσο της εξαγοράς από τον σείχη Al Thani έξι νησιών στο Ιόνιο, κανένα μεγάλο επενδυτικό project του Κατάρ δεν είχε προχωρήσει μέχρι την είσοδο με ποσοστό 25% στην εταιρεία Ήρων Θερμοηλεκτρική, την εταιρεία στην οποία συμμετέχουν με ίσα ποσοστά ο όμιλος της ΓΕΚ Τέρνα και ο γαλλικός ενεργειακός κολοσσός GDF Suez.

Ποια είναι η QPI

Η Qatar Petroleum International είναι 100% θυγατρική της κρατικής εταιρείας πετρελαίων του Κατάρ Qatar Petroleum. Στόχος της είναι η υλοποίηση διεθνών στρατηγικών εμπορικών επενδύσεων σε όλη την ενεργειακή αλυσίδα. Η εταιρεία διαχειρίζεται ένα portfolio πολλών δισεκατομμυρίων δολαρίων για επενδύσεις κυρίως στους τομείς της έρευνας και παραγωγής πετρελαίου και πετροχημικών και όχι μόνο. Μεταξύ άλλων η εταιρεία έχει αγοράσει assets ή έχει κάνει συνεργασίες με κολοσσούς όπως η γαλλική Total, η Shell και άλλοι.
Νέα τεχνολογία
Η καύση LNG στη ναυσιπλοϊα είναι μια τεχνολογία που ακόμη βρίσκεται στο αρχικό της στάδιο και τα πλοία που χρησιμοποιούν για την κίνησή τους φυσικό αέριο είναι, προς ώρας, πολύ λίγα σε παγκόσμιο επίπεδο. Παρόλα αυτά οι εξελίξεις τρέχουν και, ειδικά στην ακτοπλοϊα, έχει ήδη δημιουργηθεί αξιοσημείωτο ρεύμα. Σύμφωνα με τον Ελληνικό Νηογνώμονα «η χρήση υγροποιημένου φυσικού αερίου ως εναλλακτικός τύπος καύσιμου στις εγκαταστάσεις πρόωσης εμπορικών πλοίων, μπορεί να οδηγήσει αφενός σε σημαντική μείωση των εκπομπών αερίων ρύπων και αφετέρου σε μείωση του κόστους λειτουργίας του πλοίου, λόγω της αρκετά χαμηλότερης τιμής του φυσικού αερίου».  Ο ίδιος σημειώνει πως «το υγροποιημένο φυσικό αέριο αναμένεται να κυριαρχήσει μέσο - μακροπρόθεσμα λόγω της αύξησης των τιμών του καύσιμου, της αυστηρότερης νομοθεσίας που αφορά στην μείωση των ενεργειακών δεικτών του πλοίου (EEDI, ΕΕΟΙ) και την μείωση των αερίων ρύπων, καθώς και της ανεύρεσης και εξόρυξης νέων κοιτασμάτων φυσικού αερίου παγκοσμίως».
Πρέπει να σημειωθεί ότι η έρευνα για χρήση του φυσικού αερίου ως καυσίμου σε πλοία είχε επικεντρωθεί μέχρι πρόσφατα σε συγκεκριμένους τύπους πλοίων όπως είναι τα επιβατηγά αλλά και πλοία μικρών διαστάσεων. Ωστόσο πλέον έχει ανοίξει ο δρόμος για να μπει φυσικό αέριο τόσο στα φορτηγά πλοία όσο και στα δεξαμενόπλοια. Το πρώτο, μάλιστα, φορτηγό πλοίο που θα καίει φυσικό αέριο είναι συμφερόντων του προέδρου της Ένωσης Ελλήνων Εφοπλιστών, Θοδωρή Βενιάμη. 
 
http://www.energypress.gr/news/Stathmo-anefodiasmoy-ploiwn-me-fysiko-aerio-ftiahnei-to-Katar-ston-Peiraia

No comments: