Wednesday, 21 September 2011

Όχι σε ηλεκτρικό «Τειρεσία» λένε οι περισσότεροι προμηθευτές

Αποστάσεις από τη δημιουργία ενός «Τειρεσία» για κακοπληρωτές λογαριασμών ηλεκτρικού ρεύματος παίρνουν οι περισσότεροι από τους προμηθευτές, που συμμετείχαν στη δημόσια διαβούλευση της ΡΑΕ για την αντιμετώπιση του συγκεκριμένου προβλήματος. Η μόνη εταιρία που υποστηρίζει ευθέως τη δημιουργία κοινής πλατφόρμας δεδομένων με πελάτες που δεν πληρώνουν και αλλάζουν προμηθευτή είναι η EFT Hellas, ενώ η Hellas Power καταθέτει μια διαφορετική πρόταση, να αναλάβει το ρόλο αυτό η υπό σύσταση θυγατρική της ΔΕΗ για τη διαχείριση του Δικτύου Διανομής, η ΔΕΔΔΗΕ. Κατηγορηματικά αντίθετοι εμφανίζονται, επίσης, η Αρχή Προστασίας Προσωπικών Δεδομένων, καθώς και οι δύο ενώσεις καταναλωτών, το ΚΕΠΚΑ και η ΕΚΠΟΙΖΩ.

Παράλληλα, διαφορετικές απόψεις για τη δυνατότητα αλλαγής προμηθευτή εκφράζουν οι προμηθευτές ηλεκτρικού ρεύματος. ΔΕΗ, Elpedison και καταναλωτικές οργανώσεις υπερθεματίζουν του Debt Flagging (Eπισήμανση Χρέους), η EFT Hellas υποστηρίζει το Debt Blocking (Μπλοκάρισμα Χρέους), η Energa θέτει ορισμένες προϋποθέσεις για την υιοθέτηση του ενός ή του άλλου μέτρου, ενώ η Hellas Power εκφράζει προβληματισμούς για την αποτελεσματικότητα τους.

Πιο συγκεκριμένα, η ΔΕΗ στις απόψεις που κατέθεσε στη δημόσια διαβούλευση για το θέμα του «Τειρεσία» κινείται στη λογική του «ναι μεν αλλά». Αναγνωρίζει, δηλαδή, ότι η κοινή πλατφόρμα «θα βοηθούσε ενδεχομένως στον καλύτερο οικονομικό έλεγχο τυχόν ληξιπρόθεσμων οφειλών άλλων παροχών του πελάτη», ωστόσο, υποστηρίζει ότι με τις σημερινές συνθήκες της αγοράς «θα ήταν πρόωρη και στο παρόν στάδιο θα προσέθετε γραφειοκρατία και επιπλέον κόστος διαχείρισης».

Αντίθετα, υπέρμαχος της καθιέρωσης ενός αρχείου δεδομένων οικονομικής συμπεριφοράς τύπου Τειρεσία, εμφανίζεται η EFT Hellas, η οποία εν πολλοίς αναφέρει ότι θα υποστήριζε μια κοινή πλατφόρμα μεταξύ των προμηθευτών, εφόσον αποφασιζόταν να γίνει κάτι τέτοιο.

Από την πλευρά της, η Hellas Power προτείνει να διερευνηθεί η δυνατότητα ανάθεσης του ρόλου αυτού στη ΔΕΔΔΗΕ, την εταιρία διαχείρισης του δικτύου Διανομής, που θα συσταθεί ως θυγατρική της ΔΕΗ. Το σκεπτικό που αναπτύσσει έχει να κάνει με το γεγονός ότι ήδη αυτή τη στιγμή η Διεύθυνση Διανομής της ΔΕΗ (θα αποσχισθεί για να γίνει η θυγατρική) διαθέτει ένα πληροφοριακό σύστημα, το Ερμής, το οποίο έχει στοιχεία για το ποιοι καταναλωτές εξυπηρετούνται από συγκεκριμένους προμηθευτές, καθώς και τις εντολές διακοπών ηλεκτροδότησης. Το 99% των εντολών αυτών εκτιμάται ότι αφορούν σε ληξιπρόθεσμες οφειλές. Η συγκεκριμένη Διεύθυνση, εξάλλου, είναι αυτή που εκτελεί και τις διακοπές. Με αυτό το σκεπτικό, υποστηρίζει η Hellas Power, η ΔΕΔΔΗΕ, από τη στιγμή που θα γίνει ανεξάρτητη εταιρία θα μπορούσε να αναλάβει και το ρόλο του Τειρεσία, δεδομένου ότι γνωρίζει ήδη τους κακοπληρωτές.

Ενδιαφέρον έχει το γεγονός ότι η δημιουργία «Τειρεσία» για όσους δεν πληρώνουν λογαριασμούς και περιφέρονται από προμηθευτή σε προμηθευτή δεν απασχολεί καθόλου ούτε την Elpedison, αλλά ούτε και την Energa στα κείμενα που κατέθεσαν. Και οι δύο εστιάζουν την προσοχή τους στη διαχείριση των ληξιπρόθεσμων οφειλών.

Ειδικότερα, η Elpedison απορρίπτει το Debt Blocking και υιοθετεί την πρόταση της ΡΑΕ για το Debt Flagging. Το σκεπτικό της εδράζεται στο ότι η προσκόμιση του τελευταίου λογαριασμού από τον πελάτη θα λειτουργεί ως «ασπίδα προστασίας» για τον επόμενο προμηθευτή που καλείται να τον ηλεκτροδοτήσει. Έτσι, κατά την Elpedison, θα μειωθεί η τάση που υπάρχει σήμερα να αλλάζουν πελάτες προμηθευτές και, επίσης, θα δώσει το δικαίωμα στον επόμενο προμηθευτή να εντάξει στο πελατολόγιο του καταναλωτές που δεν πληρώνουν. Άλλωστε, το δικαίωμα να αρνηθεί ο δυνητικός προμηθευτής να ηλεκτροδοτήσει πελάτη που αλλάζει εταιρία, χωρίς να προσκομίζει λογαριασμό ρεύματος, που να πιστοποιεί ότι πράγματι είναι συνεπής στις πληρωμές του, δίδει και το νέο ενεργειακό νομοσχέδιο.

Υπέρ της πρακτικής αυτής (Debt flagging) τίθενται η ΔΕΗ και οι δυο οργανώσεις καταναλωτών, η ΕΚΠΟΙΖΩ και το ΚΕΠΚΑ.

Αντίθετα, υπέρ του Debt Blocking είναι η EFT Hellas, που υπερθεματίζει της απαγόρευσης αλλαγής προμηθευτή, αν πρώτα δεν τακτοποιηθούν οι προηγούμενες οφειλές των πελατών.

Η Energa υποστηρίζει ότι η διαδικασία απαγόρευσης αλλαγής προμηθευτή (Debt Blocking) θα πρέπει να εφαρμόζεται στην περίπτωση που το χρέος του πελάτη υπερβαίνει το ποσό των δύο τελευταίων συνεχόμενων λογαριασμών του, ενώ η διαδικασία επισήμανσης (Debt Flagging) να εφαρμόζεται όταν ο πελάτης οφείλει ποσό μεγαλύτερο από τον τελευταίο λογαριασμό του.

Επιφυλάξεις για το κατά πόσο μπορεί να αποδειχθούν αποτελεσματικά τα μέτρα αυτά διατυπώνει η Hellas Power. Λέει, δηλαδή, ότι η προσκόμιση του τελευταίου εκκαθαριστικού (για το Debt Flagging) δεν διασφαλίζει τον επόμενο προμηθευτή, γιατί μεσολαβεί μια νεκρή περίοδος ενός ως τεσσάρων μηνών, οπότε ο πελάτης μπορεί να έχει βάλει «φέσι» στον προηγούμενο προμηθευτή. Επιπλέον, μπορεί να μην έχει πληρώσει το τελευταίο εκκαθαριστικό και να έχει αποφασίσει να φύγει από τον προμηθευτή του.

Σε ό,τι έχει να κάνει με την απαγόρευση αλλαγής προμηθευτή (Debt Blocking) η εταιρία υποστηρίζει ότι τίθενται ζητήματα υγιούς ανταγωνισμού, με το σκεπτικό ότι προμηθευτές που χάνουν πελάτες έχουν ενδιαφέρον να χειραγωγήσουν τη διαδικασία για να περιορίσουν την απώλεια πελατών. Συνεπώς, η Hellas Power προτείνει να προηγηθεί Κώδικας Δεοντολογίας και Συμπεριφοράς των Προμηθευτών και να τεθούν διαδικασίες ελέγχου και εποπτείας από τη ΡΑΕ.

Να σημειωθεί ότι ανάλογους προβληματισμούς για το συγκεκριμένο μέτρο διατυπώνει και η Energa.

http://www.energia.gr/article.asp?art_id=50241

No comments: