Wednesday 14 September 2011

Δύο σημαντικές εξελίξεις στην Κασπία αλλάζουν τα δεδομένα για τους αγωγούς

Τις τελευταίες ημέρες σημειώθηκαν δύο σημαντικές εξελίξεις στην περιοχή της Κασπίας, οι οποίες είναι πολύ πιθανό να αλλάξουν τα δεδομένα μακροπρόθεσμα για την αγορά φυσικού αερίου, αλλά και για τους ανταγωνιστικούς αγωγούς Nabucco, ITGI και ΤΑΡ. Η πρώτη αφορά την ανακάλυψη μεγάλου κοιτάσματος αερίου από το Αζερμπαϊτζάν και η δεύτερη αφορά την ανάληψη πρωτοβουλίας από την Ε.Ε. για να κατασκευαστεί ο υποθαλάσσιος αγωγός της Κασπίας, επιτρέποντας έτσι την μεταφορά αερίου από το Τουρκμενιστάν προς την Ευρώπη.

Η Κομισιόν Πιέζει για την Κατασκευή Υποθαλάσσιου Αγωγού στην Κασπία

Τη Δευτέρα, η Ε.Ε. υιοθέτησε απόφαση με την οποία αναλαμβάνει εκ μέρους των κρατών-μελών να διαπραγματευτεί μια δεσμευτική συμφωνία με το Αζερμπαϊτζάν και το Τουρκμενιστάν για την κατασκευή του αγωγού της Κασπίας ( Trans Caspian Pipeline System). Πρόκειται για ένα έργο που έχει προταθεί εδώ και χρόνια, αλλά πλέον για πρώτη φορά η Κομισιόν αναλαμβάνει συντονισμένη δράση με σκοπό μια δεσμευτική συμφωνία μεταξύ των εμπλεκομένων μερών.

Η απόφαση αυτή έρχεται ως αποτέλεσμα της επίσκεψης του Μπαρόζο και του Έτινγκερ στο Μπακού στις αρχές του φετινού έτους, όπου είχαν συνομιλίες σχετικά με το φυσικό αέριο και την προώθηση του Νοτίου Διαδρόμου. «Πρόθεσή μας είναι να προωθήσουμε τον αγωγό της Κασπίας το συντομότερο δυνατόν», δήλωσε ο Επίτροπος Ενέργειας, Γκύντερ Έτινγκερ, σχολιάζοντας την απόφαση της Ε.Ε.

Από τεχνικής πλευράς, ο αγωγός θα είναι ουσιαστικά ένα σύστημα που θα ενώσει τα δίκτυα του Αζερμπαϊτζάν και του Τουρκμενιστάν και στη συνέχεια θα διοχετεύει φυσικό αέριο προς τα δυτικά. Μέχρι στιγμής, η απουσία της υποδομής αυτής καθιστούσε αδύνατη τη μεταφορά αερίου από το Τουρκμενιστάν προς δυσμάς και συνεπώς αφαιρούσε μια μεγάλη πηγή εφοδιασμού από τον σχεδιασμό των τριών μεγάλων αγωγών που προγραμματίζονται, δηλαδή του ΤΑΡ, του Nabucco και του ITGI.

Το πρόβλημα διαχρονικά είναι ότι το Τουρκμενιστάν δεν ήταν πρόθυμο να συνεργαστεί με το Αζερμπαϊτζάν προς την κατεύθυνση αυτή, διότι ήταν στραμμένο προς τις αγορές της Ασίας. Συνεπώς, το μεγάλο στοίχημα για την ευρωπαϊκή ενεργειακή διπλωματία είναι να αλλάξει την στάση αυτή και να πείσει τη χώρα να διαθέσει μέρος των εξαγωγών της προς την Ευρώπη.

Η εξέλιξη αυτή εκτιμούμε ότι θα ευνοούσε κυρίως τον αγωγό Nabucco, αφού είναι ο μεγαλύτερος σε χωρητικότητα και μέχρι στιγμής αδυνατεί να εξασφαλίσει επαρκείς ποσότητες αερίου ώστε να «γεμίσει». Αν όμως υλοποιηθεί σχετικά σύντομα ο αγωγός της Κασπίας, τότε αυτομάτως βελτιώνονται και οι προοπτικές του Nabucco. Επίσης, δεν θα πρέπει να ξεχνάμε ότι ο συγκεκριμένος αγωγός αποτελεί την υπ’ αριθμόν ένα επιλογή της Ε.Ε, η οποία δεν αποκλείεται να κλείσει με τους Αζέρους και τους Τουρκμένους μια συμφωνία-πακέτο που θα περιλαμβάνει και την πώληση αερίου στο Nabucco. Άπαξ και γίνει αυτό, τότε ανοίγει και ο δρόμος για την χρηματοδότηση και υλοποίηση του αγωγού αυτού δίχως περαιτέρω προβλήματα.

Το Νέο Μεγάλο Κοίτασμα Αερίου του Αζερμπαϊτζάν

Εκτός από τα παραπάνω, δεν θα πρέπει να υποβαθμίζουμε σε καμία περίπτωση τη σημασία της νέας ανακάλυψης που ανακοινώθηκε πρόσφατα στην Κασπία: Η Total επιβεβαίωσε την προηγούμενη εβδομάδα ότι το κοίτασμα βρίσκεται στη ζώνη Αμπσερόν, 100χμ νοτιοανατολικά του Μπακού, ενώ τα αποθέματά του υπολογίζονται κοντά στα 7 τρις κ.π. Στην άδεια εκμετάλλευσης του κοιτάσματος, η γαλλική εταιρεία διαθέτει μερίδιο 40%, όπως και η κρατική SOCAR, ενώ η GDF Suez διαθέτει 20%.

Η νέα αυτή ανακάλυψη αφενός αναβαθμίζει τον ρόλο του Αζερμπαϊτζάν ως πιθανού προμηθευτή της Ευρώπης και ανταγωνιστή των Ρώσων. Παράλληλα όμως, ενισχύει την πιθανότητα υλοποίησης παραπάνω του ενός αγωγών μακροπρόθεσμα, ώστε να μεταφερθεί όλο αυτό το αέριο προς την Ευρώπη. Βεβαίως, το ερώτημα αυτό δεν μπορεί να απαντηθεί προτού ανακοινωθεί κάποιο συγκεκριμένο χρονοδιάγραμμα παραγωγής για το κοίτασμα, αλλά μακροπρόθεσμα, αλλάζει τα δεδομένα στο Νότιο Διάδρομο.

http://www.energia.gr/article.asp?art_id=50015

No comments: