Wednesday 29 January 2014

Εγκρίθηκε ο Κώδικας - Ανοίγει η αγορά ρεύματος στα νησιά

Νέα δεδομένα για την ηλεκτρική αγορά στα μη διασυνδεδεμένα νησιά, μεταξύ των οποίων και ορισμένα ιδιαίτερα μεγάλα, δημιουργεί η έγκριση από τη ΡΑΕ του Κώδικα Διαχείρισης Ηλεκτρικών Συστημάτων των Μη Διασυνδεδεμένων Νησιών, ο οποίος και αποτελεί το βασικό κανονιστικό εργαλείο για το άνοιγμα της αγοράς ηλεκτρικής ενέργειας.

Μετά από μακρά περίοδο ζυμώσεων με τους εμπλεκόμενους φορείς και δύο διαδικασίες δημόσιας διαβούλευσης, η Ρυθμιστική Αρχή έλαβε οριστική απόφαση για τον Κώδικα και άνοιξε το δρόμο για την απελευθέρωση της αγοράς ηλεκτρισμού στα νησιά. Το εμπορικό ενδιαφέρον εστιάζεται προφανώς στα μεγάλα νησιά, όπως Κρήτη, Ρόδος, Λέσβος κ.λπ., όπου υπάρχει η κρίσιμη μάζα πελατών για την ανάπτυξη ανταγωνισμού με τη ΔΕΗ. Κάθε ένα από τα νησιά αυτά θα λειτουργεί ως αυτόνομο σύστημα, με τους δικούς του προμηθευτές, οι οποίοι θα μπορούν να αγοράζουν ρεύμα από τον ΔΕΔΔΗΕ και στη συνέχεια να πωλούν στους καταναλωτές. Σύμφωνα με πληροφορίες του Εnergypress, σε ορισμένα μεγάλα νησιά έχει ήδη καταγραφεί ενδιαφέρον από ιδιώτες που θα επιδιώξουν να καταστούν προμηθευτές. Πρόκειται κατά κανόνα για επιχειρήσεις που διαθέτουν ήδη δίκτυο πωλήσεων (ακόμα και σούπερ μάρκετ) και υπολογίζουν ότι επιτυγχάνοντας οικονομίες κλίμακας θα μπορέσουν να είναι λίγο φθηνότεροι από τη ΔΕΗ και να της αποσπάσουν μερίδια.
Ο Κώδικας Μη Διασυνδεδεμένων Νησιών καταρτίστηκε από τη ΡΑΕ στη βάση των αρχών και κατευθύνσεων που είχε θέσει εξαρχής, λαμβάνοντας υπόψη το σχέδιο που είχε εισηγηθεί η ΔΕΗ (ως Διαχειριστής των ΜΔΝ), αλλά και παρατηρήσεις και προτάσεις που κατατέθηκαν από τους ενδιαφερόμενους, στο πλαίσιο της διαβούλευσης.
Με τον Κώδικα αυτό επιχειρείται, για πρώτη φορά στη χώρα μας, η θέσπιση των βασικών κανόνων λειτουργίας και διαχείρισης μικρών απομονωμένων ηλεκτρικών συστημάτων, όπως είναι τα αυτόνομα ηλεκτρικά συστήματα των νησιών, τα οποία παρουσιάζουν πλήθος ιδιαιτεροτήτων σε σχέση με τα διασυνδεδεμένα ηλεκτρικά συστήματα, αλλά και με άλλα νησιωτικά συστήματα παγκοσμίως.

Δυσκολίες

Δεδομένου ότι δεν υπάρχουν, παγκοσμίως, παρόμοιοι Κώδικες για τη ρύθμιση αντίστοιχων ηλεκτρικών συστημάτων και αγορών, η κατάρτισή του από τη ΡΑΕ παρουσίασε αυξημένο βαθμό δυσκολίας, καθώς όφειλε να διαμορφώσει και να ενσωματώσει κανόνες για τις εξής ιδιαιτερότητες:
- Την ανάγκη πλήρους εφαρμογής των κανόνων των Ευρωπαϊκών Οδηγιών για την αγορά ηλεκτρικής ενέργειας σε πολλά, μικρά και διαφορετικού μεγέθους, νησιωτικά συστήματα (32 ηλεκτρικά συστήματα, με αιχμή ζήτησης από μερικές εκατοντάδες kW έως και αρκετές εκατοντάδες MW).
- Τη σημαντική διείσδυση των ΑΠΕ στα νησιωτικά αυτά συστήματα, τόσο από τεχνολογίες μη ελεγχόμενης παραγωγής (π.χ. αιολικά και φωτοβολταϊκά), όσο και από τεχνολογίες ελεγχόμενης παραγωγής που αναμένεται να αναπτυχθούν στα νησιά (ηλιοθερμικά, κ.ά.).
- Την ανάγκη ενσωμάτωσης του ειδικού πλαισίου που ισχύει για τους υβριδικούς και τους ηλιοθερμικούς σταθμούς.
- Τη μη δυνατότητα εφαρμογής των καθιερωμένων κανόνων λειτουργίας μιας ανεπτυγμένης ηλεκτρικής αγοράς, λόγω του εξαιρετικά περιορισμένου αριθμού παραγωγών που συμμετέχουν στη διαμόρφωση τιμών στα ΜΔΝ (σήμερα, μοναδικός παραγωγός από συμβατικές μονάδες στα ΜΔΝ είναι η ΔΕΗ Α.Ε., χωρίς να αναμένεται σημαντική δραστηριοποίηση νέων παραγωγών από συμβατικές μονάδες, ενώ παράλληλα ισχύει και το καθεστώς των εγγυημένων τιμών αγοράς/feed-in tariff για τις μονάδες ΑΠΕ).
- Τη λειτουργία της συγκεκριμένης αγοράς μέσω της παροχής Υπηρεσιών Κοινής Ωφέλειας (ΥΚΩ) και την ανάγκη συγκράτησης του συνολικού κόστους παραγωγής, που επιβαρύνει σήμερα τους καταναλωτές της επικράτειας με το ποσό των 600 εκ. ευρώ περίπου ετησίως (ΥΚΩ για ΜΔΝ), καθώς και την ανάγκη και υποχρέωση επαρκούς τεκμηρίωσης του ετήσιου αυτού κόστους.
- Την ανάγκη σχεδιασμού, από μηδενική βάση, ενός ολοκληρωμένου συστήματος διαχείρισης, εποπτείας και ελέγχου των τοπικών Συστημάτων ΜΔΝ και της αγοράς των ΜΔΝ, καθώς και τη δυσκολία εφαρμογής των σχετικών ρυθμίσεων, λόγω των βασικών ελλείψεων σε υποδομές και ανθρώπινο δυναμικό.
- Την ανάγκη απλοποίησης των διαδικασιών, όπου αυτό είναι αναγκαίο, χωρίς να επέρχεται μείωση του οφέλους για τους τελικούς καταναλωτές ή/και τους συμμετέχοντες στην αγορά των ΜΔΝ (π.χ. απλοποίηση του προγραμματισμού της παραγωγής και κατανομής σε μικρά Συστήματα ΜΔΝ, ειδικές προβλέψεις για νησιά για τα οποία έχει χορηγηθεί παρέκκλιση από διατάξεις της Οδηγίας, κ.λπ.).
-Άλλες τοπικές ιδιαιτερότητες, όπως είναι η ανάγκη ύπαρξης σημαντικής εφεδρείας ισχύος, οι μεγάλες εποχικές αυξομειώσεις της ζήτησης, και ο χαμηλός Συντελεστής Φορτίου (λόγω κυρίως της έντονης τουριστικής περιόδου).
Οι βασικοί στόχοι που έρχεται να καλύψει ο Κώδικας είναι, μεταξύ άλλων, το άνοιγμα της αγοράς, για τη δραστηριοποίηση και ισότιμη μεταχείριση προμηθευτών / παραγωγών, πρωτίστως δε για τη δημιουργία του μέγιστου δυνατού οφέλους για τον καταναλωτή, η διασφάλιση της απρόσκοπτης ηλεκτροδότησης των καταναλωτών των νησιών, σε μακροχρόνια βάση, αλλά και η μεγιστοποίηση της διείσδυσης των ΑΠΕ. Παράλληλα, η ελαχιστοποίηση του συνολικού κόστους παραγωγής των συμβατικών μονάδων και η επακόλουθη μείωση της επιβάρυνσης του Έλληνα καταναλωτή με ΥΚΩ.

http://www.energypress.gr/news/Egkrithhke-o-Kwdikas-Anoigei-h-agora-reymatos-sta-nhsia

No comments: