Friday, 2 September 2011

Στο μικροσκόπιο της Γενικής Γραμματείας Καταναλωτή οι εταιρείες παροχής αερίου

Τις τρεις εταιρείες παροχής αερίου της χώρας, σε Αττική, Θεσσαλονίκη και Θεσσαλία, έχει βάλει στο μικροσκόπιό της η Γενική Γραμματεία Καταναλωτή εξετάζοντας κατά πόσο η τιμολογιακή πολιτική που ακολουθούν, είναι προς το συμφέρον των πελατών τους.

Ειδικά, στη περίπτωση της ΕΠΑ Αττικής, αφορμή για να "ασχοληθεί" μαζί της η Γενική Γραμματεία υπήρξε η νέα πολιτική που ανακοίνωσε η εταιρεία τον Ιούλιο, βάσει της οποίας από τη νέα χειμερινή σεζόν η τιμή του φυσικού αερίου παύει να είναι σταθερά 18% φθηνότερη από εκείνη του πετρελαίου θέρμανσης.

Τότε, το επιχείρημα της ΕΠΑ ήταν ότι από την 1η Σεπτεμβρίου, τίθεται σε ισχύ ο ειδικός φόρος που επιβάλλεται για πρώτη φορά στο φυσικό αέριο κατ' εφαρμογή του εφαρμοστικού νόμου, και ο οποίος είναι εξαιρετικά υψηλός. Έτσι, από την 1η Οκτωβρίου η τιμή του αερίου που η ΕΠΑ θα πουλά στους πελάτες της, θα ακολουθεί πλέον τις διακυμάνσεις της διεθνούς τιμής του αερίου, συν τους φόρους και ένα σταθερό περιθώριο κέρδους. Στη συνέντευξη, δε, που είχε δώσει η διοίκησή της στα τέλη Ιουλίου είχε υποστηρίξει ότι αν συνέχιζε την ίδια πολιτική, τότε λόγω της σταδιακής αναπροσαρμογής των φόρων στο πετρέλαιο θέρμανσης –από 15 Οκτωβρίου ο ΕΦΚ αυξάνεται από τα 21 στα 60 ευρώ/ χιλιόλιτρο ενώ μέχρι το 2013 προβλέπεται η πλήρης εξομοίωση του με εκείνον του πετρελαίου κίνησης - θα έπρεπε λογικά να ανέβει και η τιμή του αερίου, οπότε και θα διαμορφωνόταν σε πολύ υψηλά επίπεδα.

Τι υποστηρίζει η ΓΓΚ

Όπως ωστόσο λένε κύκλοι της ΓΓΚ, «μια εταιρεία που έχει σύμβαση με ένα πελάτη δεν μπορεί να αλλάζει έτσι ξαφνικά την εμπορική της πολιτική, θέτοντάς τον προ τετελεσμένων». Η υπηρεσία εξετάζει το κατά πόσο είναι ή όχι "προβληματικό" να αυξηθεί η τιμή της παρεχόμενης υπηρεσίας όταν πρόκειται για πελάτες που έχουν ήδη συμβόλαιο με την ΕΠΑ, και που δεν είχαν ειδοποιηθεί για την αλλαγή του τρόπου υπολογισμού της τιμής, όταν το υπέγραφαν.

Γιατί και οι τρεις ΕΠΑ...

Τώρα, όσον αφορά συνολικά και στις τρεις ΕΠΑ, η ΓΓΚ εξετάζει κατά πόσο ο καταναλωτής είναι σε θέση να γνωρίζει τα κριτήρια με βάση τα οποία διαμορφώνουν την τιμολογιακή τους πολιτική. Το σκεπτικό της υπηρεσίας είναι ότι όπως ακριβώς συμβαίνει με ένα δάνειο μιας τράπεζας, όπου ο πελάτης πρέπει να γνωρίζει πριν το συνάψει τα κριτήρια με βάση τα οποία καθορίζεται η πολιτική της, το ίδιο θα πρέπει να ισχύει και στο χώρο της ενέργειας, εν προκειμένω στη παροχή υπηρεσίων πώλησης φυσικού αερίου.

Πιο ενεργά στον ηλεκτρισμό...

Είναι η πρώτη φορά, που η Γενική Γραμματεία Καταναλωτή, αποφασίζει να διευρύνει το αντικείμενο των ελέγχων της και να επεκταθεί και σε νέους τομείς, όπως αυτός της ενέργειας. Η αρχή έγινε από τον χώρο του ηλεκτρισμού, και ειδικά από την εταιρεία Energa, για την οποία ανακοίνωσε προ ημερών πρόστιμο 40.000 ευρώ, για χρήση παραπλανητικής εμπορικής πρακτικής κατά την παρουσίαση των προσφερόμενων προγραμμάτων προμήθειας ηλεκτρικής ενέργειας. Το πρόστιμο αφορούσε σε διαφημίσεις ή ανακοινώσεις της εταιρείας για εξοικονόμηση στο λογαριασμό του ηλεκτρικού ρεύματος, δίχως ωστόσο, όπως ανέφερε στο σκεπτικό της η ΓΓΚ, να προσδιορίζονται με σαφήνεια οι ουσιώδεις όροι για την επίτευξη της οικονομίας.

Κύκλοι της υπηρεσίας αναφέρουν ότι το πρόστιμο στην Energa, ήταν στην ουσία ένα μύνημα ότι θα ασχοληθεί πιο ενεργά από εδώ και πέρα και με αυτόν τον διαρκώς αναπτυσσόμενο χώρο, αποδέκτες του οποίου ήταν και οι άλλοι δύο βασικοί παίκτες του χώρου, τόσο η Aegean, όσο και η ΔΕΗ.

http://www.energypress.gr/portal/resource/contentObject/id/3aa6aff6-6ed8-4594-aa57-58a64894df14

No comments: