Thursday, 16 February 2012

ΔΕΣΦΑ: Πως φτάσαμε στο ενεργειακό κράχ

Οι ευρωπαϊκές προδιαγραφές ασφαλείας πρέπει να τηρούνται, είτε υπό συνθήκες κρίσεως είτε υπό κανονικές συνθήκες αναφέρει ο Διαχειριστής του Συστήματος Φυσικού Αερίου (ΔΕΣΦΑ), απαντώντας σε καταγγελίες σύμφωνα με τις οποίες η έλλειψη αερίου οφείλεται σε γραφειοκρατική συμπεριφορά του Διαχειριστή. Συγκεκριμένα, στο ότι δεν δέχεται την εκφόρτωση υγροποιημένου φυσικού αερίου στη Ρεβυθούσα, λόγω έλλειψης ενός πιστοποιητικού του πλοίου που το μεταφέρει.

Ο ΔΕΣΦΑ αναφέρει ότι «Ουδέποτε κατέπλευσε πλοίο μεταφοράς Υγροποιημένου Φυσικού Αερίου στις εγκαταστάσεις της νήσου Ρεβυθούσας, το οποίο ο ΔΕΣΦΑ αρνήθηκε να εκφορτώσει για οποιονδήποτε λόγο».

Ο ΔΕΣΦΑ αναφέρει τέλος ότι δεν είναι επιφορτισμένος με την τροφοδοσία της χώρας με φυσικό αέριο, και δεν ευθύνεται για τον προγραμματισμό των εισαγωγών φυσικού αερίου. Αποδίδει δε το πρόβλημα εφοδιασμού σε καθυστέρηση της εκφόρτωσης πλοίου που είχε προγραμματισθεί για την περασμένη Δευτέρα και στη συνέχεια επαναπρογραμματίσθηκε για σήμερα και τελικά για το ερχόμενο Σάββατο, με αποτέλεσμα να απαιτηθεί η μείωση ή διακοπή παροχής φυσικού αερίου προς μονάδες παραγωγής ηλεκτρικής ενέργειας.

Αναλυτικά ο ΔΕΣΦΑ αναφέρει:

Το τελευταίο διάστημα έχει ασχοληθεί ο τύπος με το ζήτημα της κρίσης εφοδιασμού της χώρας με Φυσικό Αέριο, εμφανίζεται δε σε πολλές περιπτώσεις η εταιρεία να αρνείται δήθεν να εκφορτώσει Φορτίο Υγροποιημένου Φυσικού Αερίου που έφτασε προ δεκαημέρου στη Ρεβυθούσα, λόγω έλλειψης ενός εκ των τριάντα απαιτούμενων πιστοποιητικών που έπρεπε να διαθέτει το πλοίο μεταφοράς, καταλογίζοντας ταυτόχρονα στο ΔΕΣΦΑ γραφειοκρατική συμπεριφορά. Προς αποκατάσταση της αλήθειας και ενημέρωση της κοινής γνώμης σημειώνουμε ότι:

1.Ουδέποτε κατέπλευσε πλοίο μεταφοράς Υγροποιημένου Φυσικού Αερίου στις εγκαταστάσεις της νήσου Ρεβυθούσας, το οποίο ο ΔΕΣΦΑ αρνήθηκε να εκφορτώσει για οποιονδήποτε λόγο, μετά την απελευθέρωση της αγοράς Φυσικού Αερίου δηλαδή μετά τον Απρίλιο του 2010.

2.Κατά το μήνα Φεβρουάριο 2012, πραγματοποιήθηκαν όλες οι εκφορτώσεις Υγροποιημένου Φυσικού Αερίου στις Εγκαταστάσεις της Ρεβυθούσας, που αιτήθηκαν οι ενδιαφερόμενοι χρήστες, συνολικού ύψους 1.320.000 MWh περίπου και συγκεκριμένα: η πρώτη εκφόρτωση έγινε στις 04.02.2012, η δεύτερη εκφόρτωση έγινε στις 08.02.2012 και η τρίτη εκφόρτωση έγινε στις 09.02.2012, ενώ έχει προγραμματισθεί η εκφόρτωση ακόμη δυο Φορτίων συνολικού ύψους 1.095.000 MWh, στις 18.02.2012 και 28.02.2012. Η σχετική πληροφορία είναι διαθέσιμη στην ιστοσελίδα του ΔΕΣΦΑ, στην οποία μπορεί να ανατρέξει οποιοσδήποτε δημοσιογράφος ή ενδιαφερόμενος.

3.Τα όσα περί έλλειψης πιστοποιητικών αναφέρονται στα δημοσιεύματα, αφορούν εξ’ όσων έχουμε αντιληφθεί το πλοίο μεταφοράς ΥΦΑ LARBI NEW M’HIDI, το οποίο έχει προγραμματισθεί να πραγματοποιήσει εκφόρτωση στις Εγκαταστάσεις Ρεβυθούσας στις 18.02.2012 και το οποίο δεν έχει αρνηθεί ο ΔΕΣΦΑ όπως εσφαλμένα αναφέρθηκε, υπό την προϋπόθεση συμμόρφωσης με τις προδιαγραφές και απαιτήσεις της ευρωπαϊκής και ελληνικής νομοθεσίας (Οδηγία 2009/16/ΕΚ, ΠΔ 16 ΦΕΚ 36/Α/04.03.2011) και της πιστοποίησης του σύμφωνα με αυτές, που προβλέπονται, προκειμένου να προσεγγίσει πλοίο σε λιμάνι κρατών - μελών της Ευρωπαϊκής Ένωσης. Θα πρέπει να τονισθεί ότι η καταλληλότητα ενός πλοίου προκειμένου να επιτραπεί η προσέγγιση του στις Εγκαταστάσεις της νήσου Ρεβυθούσας, δεν κρίνεται βάσει του αριθμού των πιστοποιητικών που διαθέτει (29 έναντι 30 που απαιτούνται), όπως εσφαλμένα ανέφεραν κάποια δημοσιεύματα, αλλά βάσει της πιστοποίησης της τήρησης των προδιαγραφών ασφαλείας που απαιτούνται για την ασφάλεια της κρίσιμης για το Εθνικό Σύστημα εγκατάστασης της νήσου Ρεβυθούσας, πολλώ δε μάλλον όταν το πλοίο μεταφέρει Υγροποιημένο Φυσικό Αέριο και όχι νερό και υπάρχουν ευρωπαϊκές προδιαγραφές ασφαλείας που πρέπει να τηρούνται είτε υπό συνθήκες κρίσεως είτε υπό κανονικές συνθήκες.

4.Περαιτέρω, σημειώνεται ότι η εταιρεία μας δεν είναι κατά νόμον προμηθευτής ή πωλητής φυσικού αερίου δηλαδή δεν είναι επιφορτισμένη για τη τροφοδοσία της χώρας με Φυσικό Αέριο, αλλά είναι κατά νόμον αρμόδια και υπεύθυνη για την μεταφορά του μέσω του Εθνικού Συστήματος Φυσικού Αερίου, και παράδοσής του στις εταιρείες που το εισήγαγαν, με ασφάλεια και αποδοτικότητα. Σε καμία περίπτωση η εταιρεία μας δεν ευθύνεται για τον προγραμματισμό των εισαγωγών Φυσικού Αερίου στη χώρα.

5.Περαιτέρω, ο ΔΕΣΦΑ λαμβάνοντας υπόψη του τις δυσκολίες εξισορρόπησης των εισαγωγών και των καταναλώσεων Φυσικού Αερίου κατά την παρούσα χρονική περίοδο που οι καταναλώσεις είναι ιδιαίτερα αυξημένες και της υποχρέωσης διασφάλισης της ασφαλούς λειτουργίας του Εθνικού Συστήματος μεταφοράς κήρυξε την Παρασκευή 10.02.2012 κατάσταση έκτακτης ανάγκης, προκειμένου να διασφαλίσει την τροφοδοσία των προστατευομένων, βάσει νομοθεσίας, καταναλωτών (οικιακοί, εμπορικοί). Παράλληλα, ο ΔΕΣΦΑ λόγω αδυναμίας του συμβαλλομένου επί τούτου προμηθευτή, διενέργησε με επείγουσες διαδικασίες, διαγωνισμό για την προμήθεια Φυσικού Αερίου εξισορρόπησης, ύψους 204.000MWh περίπου, ο οποίος δυστυχώς απέβη άκαρπος.

Η κατάσταση επιδεινώθηκε περαιτέρω λόγω καθυστέρησης της αρχικώς προγραμματισθείσας για τις 13.02.2012 εκφόρτωσης φορτίου Φυσικού Αερίου, η οποία σύμφωνα με τις δηλώσεις που λάβαμε από τον προμηθευτή αρχικώς επαναπρογραμματίσθηκε για τις 16.02.2012 και τελικώς για τις 18.02.2012, με αποτέλεσμα να απαιτηθεί η μείωση ή διακοπή παροχής Φυσικού Αερίου προς μονάδες παραγωγής ηλεκτρικής ενέργειας, με στόχο την διασφάλιση των απαιτούμενων για την τροφοδοσία των προστατευόμενων καταναλωτών αποθεμάτων ασφαλείας Φυσικού Αεριού.

Τονίζουμε, για μια ακόμη φορά, ότι η προαναφερθείσα μεταβολή στις ημερομηνίες εκφόρτωσης προγραμματισμένου Φορτίου ΥΦΑ δεν εξαρτάται ούτε σχετίζεται άμεσα ή έμμεσα με αποφάσεις ή διαδικασίες που αφορούν τον Διαχειριστή, δηλαδή την εταιρεία μας.

http://www.energypress.gr/news/DESFA:-Pws-ftasame-sto-energeiako-krah

No comments: