Tuesday, 1 April 2014

«Ανεβάζει στροφές» η ηλεκτροκίνηση

«Ανεβάζει στροφές» η ηλεκτροκίνηση, καθώς μέσα σε αυτήν την εβδομάδα, πραγματοποιούνται σημαντικές διεργασίες και συναντήσεις  ανάμεσα στους μεγάλους επιχειρηματικούς «παίκτες» της αγοράς
  για τη διαμόρφωση κοινής επιχειρηματικής πλεύσης ενόψει της οριστικοποίησης του θεσμικού και λειτουργικού πλαισίου ένταξης των υποδομών φόρτισης ηλεκτροκίνητων οχημάτων στην Ελλάδα.
Από τη δική της πλευρά, η ΡΑΕ, ως θεσμικά αρμόδια για την εμπορία ηλεκτρικής ενέργειας, κρατά αυτή  τη στιγμή στα χέρια το πεπόνι και το μαχαίρι για τις ρυθμίσεις-με επίκεντρο τους  όρους σύνδεσης των υποδομών φόρτισης στο Δίκτυο- που  θα διασφαλίζουν την αξιοπιστία των δικτύων, και την αποφυγή  «άναρχων» φαινομένων.  Στον αντίποδα, από πλευράς αγοράς εκφράζονται κάποιες επιφυλάξεις ιδιαίτερα σε σχέση με τις προτεινόμενες  διατάξεις περί αδειοδότησης από τον ΔΕΔΔΗΕ, των σημείων φόρτισης.
Το όλο θέμα,  άνοιξε κατά τη διάρκεια του φόρουμ με θέμα : «ΕΠΕΝΔΥΟΝΤΑΣ ΣΤΗΝ ΠΟΙΟΤΗΤΑ ΖΩΗΣ: Εναλλακτική Αυτοκίνηση, Συνδυασμένες Μεταφορές, Logistics»( οργανώθηκε από το Ευρωπαϊκό Κοινοβούλίο/Γραφείο  Ελλάδας, την επενδυτική έκδοση Α-Energy και το  Ελληνικό Ινστιτούτο Ηλεκτροκίνητων Οχημάτων), όταν ο κ. Ευάγγελος Διαλυνάς, μέλος της ΡΑΕ και καθηγητής Ε.Μ.Π., παρουσίασε τα αποτελέσματα της Δημόσιας Διαβούλευσης επί της πρότασης της ΡΑΕ για την οριοθέτηση του θεσμικού και λειτουργικού πλαισίου ένταξης των υποδομών φόρτισης ηλεκτροκίνητων οχημάτων στην Ελλάδα. Αναφερόμενος σε ένα απλό ρυθμιστικό πλαίσιο το οποίο απαιτεί τις κατάλληλες νομοθετικές παρεμβάσεις, ο  κ. Διαλυνάς, επεσήμανε  ιδιαίτερα (ανάβοντας τις σχετικές εστίες πυρός στο επιχειρηματικό ακροατήριο), τις  αναγκαίες προϋποθέσεις σύνδεσης στο Δίκτυο Διανομής.  Η οποία, αντιμετωπίζεται μεν ως ένα ανεξάρτητο φορτίο, πλην όμως με συγκεκριμένους κανόνες (χρήση ευφυών μετρητών, διαχείριση μετρητικών δεδομένων, κ.λ.π.), που θα επιτρέπουν την ποσοτικοποίηση των σχετικών επιβαρύνσεων στα δίκτυα.   
 
Ανάβουν… φωτιά οι έξυπνοι μετρητές

Υπήρξαν αντιδράσεις από πλευράς των παρευρισκόμενων άμεσα ενδιαφερομένων εταιριών (αυτοκινητοβιομηχανίες, κατασκευαστές φορτιστών, ενδιαφερόμενοι πάροχοι κα), με το σκεπτικό ότι ορισμένες διατάξεις όπως οι  υποχρεώσεις μηνιαίων αναφορών από πλευράς παρόχου ενέργειας και η υποχρέωση εγκατάστασης έξυπνων μετρητών προσθέτουν αδικαιολόγητα κόστη επένδυσης και λειτουργίας που θα λειτουργήσουν ως τροχοπέδη στην ανάπτυξη αυτής της αγοράς. Από τη δική τους πλευρά, ο κ. Διαλυνάς, αλλά και η Σοφία Πολιτοπούλου, Διευθύντρια Ρυθμιστικών Θεμάτων του  Διαχειριστή του Δικτύου (ΔΕΔΔΗΕ),  επέμειναν στην  αναγκαιότητα θέσπισης των προτεινόμενων ρυθμίσεων με το τεχνικό αιτιολογικό ότι μια ανεξέλεγκτη ανάπτυξη της ζήτησης ηλεκτρικής ενέργειας για φόρτιση συσσωρευτών, θα υπερφόρτωνε τα υφιστάμενα ηλεκτρικά δίκτυα, με αρνητικές επιπτώσεις στην αξιοπιστία τους.  Επιπλέον, επικαλέστηκαν ως νομική βάση τον κανονισμό εσωτερικών ηλεκτρικών εγκαταστάσεων (θέματα ασφαλείας) αλλά και το γεγονός ότι η εμπορία ηλεκτρικής ενέργειας είναι θεσμικής αρμοδιότητας της ΡΑΕ και όχι άναρχη.
 
   ΡΑΕ: Να ξεκινήσει σωστά η νέα αγορά

Ειδικά για το θέμα της προμήθειας ηλεκτρικής ενέργειας, ο κ. Διαλυνάς, τόνισε, ότι οι όποιες δραστηριότητες στον τομέα των υποδομών φόρτισης έχουν αναπτυχθεί μέχρι σήμερα κινούνται στα όρια της νομιμότητας μέχρι να διευκρινιστεί το θεσμικό πλαίσιο μεταπώλησης της ηλεκτρικής ενέργειας.  Για να προσθέσει, ότι ναι μεν  η αγορά της ηλεκτροκίνησης στην Ελλάδα πρέπει να ξεκινήσει άμεσα, πλην όμως ως νέα αγορά να βασιστεί σε σωστούς κανόνες και σχεδιασμό.
Σε ότι αφορά τη μεταπώληση  της ηλεκτρικής ενέργειας και τις  «ταρίφες» της, ο κ. Διαλυνάς  διευκρίνισε ότι η τιμή θα διαμορφώνεται στην ελεύθερη αγορά. Οι εκπρόσωποι των εταιριών αντέτειναν ότι εμπορία ηλεκτρικής ενέργειας γίνεται de facto σε camping, μαρίνες και λιμάνια χωρίς να ενοχληθεί μέχρι στιγμής κανείς. Σε ότι δε αφορά τους όρους σύνδεσης των υποδομών φόρτισης με το δίκτυο, επεσήμαναν τη δυσκολία και των Δήμων  να ικανοποιήσουν τις προτεινόμενες ρυθμίσεις.
    Το Μάϊο οι τελικές ρυθμίσεις
Τελικά,  ρυθμιστής της αγοράς και παίκτες φαίνεται να κατέληξαν καθένας από την πλευρά του στην ανάγκη να υπάρξει «κοινός τόπος» σε ρυθμίσεις που: Διασφαλίζουν την αξιοπιστία των δικτύων  και τη θεσμική αρμοδιότητα της ΡΑΕ στην εμπορία ηλεκτρικής ενέργειας για την αποφυγή  «άναρχων» φαινομένων, ενισχύουν όμως παράλληλα το άνοιγμα μιας νέας αγοράς, που εισάγει νέες περιβαλλοντικές τεχνολογίες, υπόσχεται σημαντική επιχειρηματική ανάπτυξη και σπεύδει…γοργά.
Σε σχέση με το  χρόνο που απομένει για να ξεκαθαριστεί το θεσμικό πλαίσιο, φάνηκε ότι μέχρι το Μάϊο  θα έχουν οριστικοποιηθούν οι σχετικές ρυθμίσεις. Σημειώνεται, ότι όπως ανέφερε στη δική του παρέμβαση, ο ευρωβουλευτής  κ. Νίκος Χρυσόγελος  το σχέδιο νόμου για τα σημεία φόρτισης στην Ευρώπη θα συζητηθεί  τον Απρίλιο στο Ευρωπαϊκό Κοινοβούλιο με γνώμονα την έλλειψη κοινόχρηστων σημείων φόρτισης  που αποτελεί ανασχετικό παράγοντα για τη διάδοση της ηλεκτροκίνησης.

Η Κοζάνη στις πρακτικές εφαρμογές

Στις εργασίες του φόρουμ  έλαβε επίσης μέρος  η κ. Βάλυ Λιόλιου, διευθύντρια προγράμματος Green E-motion, ΔΕΗ και  μέλος του ΔΣ του ΕΛΙΝΗΟ.  Το πρόγραμμα που παρουσίασε, προτείνει  τους τρόπους για την ιδανική αξιοποίηση της ηλεκτροκίνησης από πλευράς δικτύου, πρότυπα για να υποστηριχθεί η διαλειτουργικότητα των συστημάτων και διαμορφώνει μια Virtual αγορά υπηρεσιών ηλεκτροκίνησης. Ανάμεσα στις περιοχές του προγράμματος, η Δανία, Σουηδία, η Βαρκελώνη-Μάλαγα, η Μαδρίτη, το Στρασβούργο, η Ιρλανδία όπου το δίκτυο υποδομών σχεδιάστηκε με κυβερνητική εντολή από την ΕSB, αλλά και η Ιταλία όπου υπάρχει έκρηξη των υποδομών ηλεκτροκίνησης με την ιταλική κυβέρνηση να έχει αναθέσει την ανάπτυξη βασικού κορμού υποδομών στην ΕΝΕL. Για επίδειξη των καλύτερων πρακτικών της ηλεκτροκίνησης χρησιμοποιούνται δυο περιοχές: Η Βουδαπέστη και η Κοζάνη, όπου η εφαρμογή θα ενσωματώνει όλα τα στοιχεία της  ευρωπαϊκής ηλεκτροκίνησης  με σταθμούς φόρτισης και υποδομές χειριζόμενους από τη ΔΕΗ. Το πρόγραμμα Green E-motion έχει επίσης δημιουργήσει μια ευρεία επιτροπή εμπλεκομένων, εταιρείες ηλεκτρισμού, αυτοκινητοβιομηχανίες, δήμους κα ώστε τα αποτελέσματά του να είναι κοινά αποδεκτά.
 
Κίνητρα για την ηλεκτροκίνηση …

Ήταν επίσης εκεί ο κ. Σπύρος Φίλιππας, διευθύνων συμβούλος BMW Group Hellas ο οποίος επεσήμανε την ανάγκη θεσμικής υποστήριξης της ηλεκτροκίνησης, τόσο σε επίπεδο καταναλωτή με  κίνητρα για την αγορά και τη χρήση ηλεκτρικών οχημάτων,  όσο και  σε επιχειρηματικό επίπεδο με  αρωγή της ιδιωτικής πρωτοβουλίας. Η κ. Μικαέλα Μπαλή του οργανισμού Germany Trade and Invest,  που εξήγησε πώς σκοπεύει να πετύχει η Γερμανία τον στόχο  του 1 εκατ. ηλεκτροκίνητων οχημάτων μέχρι το   2020.   Από τη δική του πλευρά, ο  κ.  Πέτρος Καραμπίλας, μέλος Δ.Σ. του ΕΛΙΝΗΟ, εξήγησε  γιατί η  Ελλάδα έχει να ωφεληθεί πολλά από την ηλεκτροκίνηση και τα εναλλακτικά καύσιμα  στους τομείς της εγχώριας αυτοκινητοβιομηχανίας, κατασκευής μπαταριών, εφοδιαστικής αλυσσίδας, επιχειρήσεων παροχής κοινής ωφέλειας υποδομών, λογισμικού και έξυπνων δικτύων.  Ο κ. Κώστας Θεοφανίδης, Πρόεδρος  της ΣΥΝΔΡΩ, αναφέρθηκε στις προσδοκόμενες επενδύσεις  του τομέα, ενώ  ο κ. Δημήτρης Μιχαρικόπουλος της εταιρείας Fortisis  στους όρους με βάση τους οποίους θα  επενδύσουν οι ιδιώτες στην ανάπτυξη σταθμών φόρτισης.
 
 … αλλά και για και το φυσικό αέριο κίνησης

Την ανάγκη εξάλλου βελτίωσης του νομοθετικού πλαισίου και καθιέρωσης προτύπων CNG, χαμηλής φορολογικής επιβάρυνσης, εξειδικευμένων επιδοτήσεων επενδύσεων, μέσω αναπτυξιακών προγραμμάτων του Δημοσίου και της Ευρωπαϊκής Κοινότητας, ενίσχυσης της εκπαίδευσης τεχνιτών και  παροχής κινήτρων στους οδηγούς για αγορά αυτοκινήτων Φ.Α., όπως χαμηλά τέλη κυκλοφορίας και  ταξινόμησης επεσήμανε ο κ. Γιώργος Χατζόπουλος, Σύμβουλος Στρατηγικής και Εταιρικής Ανάπτυξης ΔΕΠΑ.  Για να προσθέσει ότι μέσα τα επόμενα 10-15 χρόνια τα εναλλακτικά καύσιμα  θα καταλάβουν ένα σημαντικό κομμάτι της αγοράς λόγω των κοινωνικών-περιβαλλοντικών οφελών, αλλά των επιχειρηματικών ευκαιριών που προσφέρουν.
Ειδικότερα σε ότι αφορά το FISIKON που πωλείται σήμερα στα επίπεδα του 1€/κιλό, αποτελεί μοχλό της πράσινης ανάπτυξης συμβάλλοντας στην αύξηση του κύκλου εργασιών στον κλάδο της αυτοκίνησης, στην απασχόληση και στην εξοικονόμηση χρηματικών πόρων καθώς είναι κατά 55% οικονομικότερο, συγκριτικά με τη βενζίνη. Μέσα εξάλλου στη διετία 2012-14 σε συνεργασία με την ΕΚΟ-ΒP θα έχουν ιδρυθεί 8 πρατήρια CNG στην Αθήνα, 3 στη Θεσσαλονίκη,1 στη Λάρισα και 1 στο Βόλο.

http://www.energypress.gr/news/Anebazei-strofes-h-hlektrokinhsh

No comments: