Για γέλια και για κλάματα είναι οι φορολογικές μειώσεις που έχει θεσπίσει το υπουργείο οικονομικών για τους φόρους κατοχής διατηρητέων ακινήτων. Τόσο οι προϋπάρχοντες φόροι κατοχής όπως ΕΤΑΚ και ΦΑΠ τόσο στα χαράτσια μέσω της ΔΕΗ με το ΕΕΤΗΔΕ και το ΕΕΤΑ όσο και στον νέο ενιαίο φόρο ιδιοκτησίας ακινήτων - ΕΝΦΙΑ, που οι φορολογικές μειώσεις είναι μεν υπαρκτές αλλά απογοητευτηκότατες σε συνάρτηση με την κατάσταση που διανύει η κτηματαγορά και των υποχρεώσεων που έχουν οι ιδιοκτήτες τους.
Στους υπάρχοντες φόρους κατοχής όπως ΦΑΠ και ΕΤΑΚ η μοναδική μείωση που υπήρχε ήταν ένας μειωτικός συντελεστής 0.8 ο οποίος μείωνε την αντικειμενική αξία του ακινήτου κατά 20% ενώ η μείωση στον μεν υπολογισμένο φόρο ήταν ακόμα μικρότερη καθώς δεν μπορούσε να εξασφαλιστεί μεγάλη μείωση αν δεν έπεφτε η αξία του ακινήτου το εκάστοτε φορολογικό κλιμάκιο.
Για το μέν τρισκατάρατο χαράτσι ακινήτων ΕΕΤΗΔΕ που θέσπισε ο Βενιζέλος, υπήρξε πρόβλεψη να μην χρεώνεται για διατηρητέα κτίσματα τα οποία είναι κένα και δεν ιδιοχρησιμοποιούνται και δεν αποφέρουν εισόδημα, δηλαδή όσα είναι κενά και δεν κατοικούνται από κανέναν. Παρά ταύτα ο χαμηλότερος συντελεστής παλαιότητας ήταν η μονάδα και δεν προβλέφθηκε κάποια επιπλέον μείωση για ακίνητα διατηρητέα που κατοικούνται ή ακίνητα με παλαιότητα άνω των 25 ετών.
Με κάποια καθυστέριση το κράτος θέσπισε κάποιες φοροελαφρύνσεις επί των ΦΑΠ, όμως αυτές δεν αφορούσαν το σύνολο των διατηρητέων ακινήτων, αλλά μόνο όσα έχουν χαρακτηριστεί ως "ιστορικά διατηρητέα κτίσματα" ή "έργα τέχνης" από το υπουργείο πολιτισμού και ταυτόχρονα είχαν παλαιότητα άνω των 100 ετών. Τα ανωτέρω ακίνητα είχανε αυτοτελή φορολογικό συντελεστή 0.1%.
Οι απογοτευτηκές ρυθμίσεις για τα διατηρητέα στον ενιαίο φόρο ακινήτων.
Όντως θεσπίστηκε μειωτικός συντελεστής 0.60 για ακίνητα άνω των 100 ετών. Όμως 0.60 ήταν και ο συντελεστής παλαιότητας για τον υπολογισμό αντικειμενικών αξιών για κτίσματα εντός ΑΠΑΑ και με ηλικία άνω των 25ετών στους ΦΑΠ. Επίσης το γεγονός οτι ένα ακίνητο είναι 100 ετών δεν σημαίνει απαραιτήτως οτι είναι χαρακτηρισμένο και διατηρητέο, αυτό συνήθως μπορεί να ισχύει για διάφορα χαμοσπιτα της επαρχίας που δεν φέρουν στοιχεία νεοκλασσικής αρχιτεκτονικής. Παρά ταύτα αν συνπολογίσουμε οτι τα διατηρητέα εντός των αστικών κέντρων έχουν υψηλές τιμές ζώνης καθώς και πολλά τετραγωνικά, ενώ θα φορολογηθούν για το σύνολο της επιφάνειάς τους ανεξαρτήτως αν έχει διακοπεί το ρεύμα, τότε μιλάμε για μια άνευ προηγουμένου εξωντοτική φορολογία στα διατηρητέα ακίνητα.
Το υπουργείο οικονομικών πέρασε κάποιες επιπλέον ρυθμίσεις για την ελάφρυνση διατηρητέων όσον αφορά τον συμπληρωματικό φόρο. Προς απογοήτευσή μας όμως, η ρύθμιση αφορά και πάλι τα κτίσματα που έχουν χαρακτηριστεί ως ιστορικά διατηρητέα ή έργα τέχνης από το ΥΠ.ΠΟ και όχι από το ΥΠΕΧΩΔΕ και έχουν αξία άνω των 100 ετών. Δυστυχώς χιλιάδες ιδιοκτήτες διατηρητέων που δεν έχουν χαρακτηριστεί από το ΥΠΕΧΩΔΕ, βρίσκονται εκτός της ρύθμισης, θα φορολογηθούν για όλα τα τετραγωνικά τους και ανεξαρτήτως του αν κατοικούνται ή όχι και θα υποστούν μια απίστευτα απαράδεκτη φορολόγηση.
Εδώ δεν θα παραβλέψω να αναφερθώ και γενικώς στην υπερφορολόγηση παλαιών ακινήτων όπως 40 50 και 60 ετών τα οποία ειδικά εντός της Αθήνας θα πληρώσουν σίγουρα 400 - 500 ευρώ χαράτσι μέσω εφορίας.
Ντροπή για πολλοστή φορά στον υπουργό οικονομικών και σε όλους τους συναρμόδιους που δεν κατάφεραν να επιφέρουν μια δίκαιη φορολόγηση των διατηρητέων ακινήτων στο σύνολό τους, αλλά δίδουν μόνο ρυθμίσεις που αφορούν πολύ μικρό αριθμό ιδιοκτητών.
No comments:
Post a Comment