Σε εκτεταμένη αναδιάρθρωση οδηγείται ο τομέας διύλισης στην Ευρώπη, ιδίως στις ανεπτυγμένες αγορές. Μεγάλες διεθνείς εταιρείες προτιμούν να μετατρέψουν τις παλιότερες μονάδες σε αποθηκευτικούς χώρους, είτε περιορίζουν την έκθεσή τους στη συγκεκριμένη δραστηριότητα, προτιμώντας τις δραστηριότητες στη λιανική, ή την έρευνα.
Είναι χαρακτηριστικό ότι αυτή τη στιγμή, 14 διυλιστήρια σε Γαλλία, Γερμανία, Ηνωμένο Βασίλειο, Σουηδία και αλλού, συνολικής δυναμικότητας πάνω από 2,5 εκατομμύρια βαρέλια την ημέρα, είτε πωλούνται, είτε κλείνουν, είτε μετατρέπονται σε αποθηκευτικούς χώρους ή τέρμιναλ υγροποιημένου αερίου.
Μάλιστα υπάρχουν περιπτώσεις διυλιστηρίων που αγοράστηκαν μόλις πριν 4 ή 5 χρόνια και οι νέοι ιδιοκτήτες τους τα θέτουν για πώληση, επειδή δεν είχαν τις αναμενόμενες αποδόσεις.
Ωστόσο τη κινητικότητα, στον τομέα της διύλισης, εκμεταλλεύονται νέοι παίκτες από τις ΗΠΑ την Κίνα και την Ινδία, που μέσω των εξαγορών κάνουν απόβαση στη γηραιά ήπειρο, διεκδικώντας μερίδια αγοράς.
Σε κάθε περίπτωση πρέπει να σημειωθεί ότι στις χώρες της ΕΕ η διατήρηση σε λειτουργία παλαιών διυλιστηρίων αποτελεί δραστηριότητα που αποφεύγουν οι μεγάλες εταιρείες καθώς τα περιθώρια διύλισης στις μονάδες αυτές διατηρούνται σε χαμηλά επίπεδα, οι επενδύσεις που απαιτούνται είναι πολύ μεγάλες για τον εκσυγχρονισμός τους ενώ και οι περιβαλλοντικές πιέσεις είναι έντονες.
Έτσι, υπάρχουν περιπτώσεις διυλιστηρίων που κατασκευάστηκαν στα μέσα της δεκαετίας του 70 και τα οποία οι διαχειριστές τους προτιμούν να τα κλείσουν και να τα μετατρέψουν σε αποθηκευτικούς χώρους, παρά να τα αναβαθμίσουν, πιεζόμενοι από τις περιβαλλοντικές παραμέτρους.
Η εικόνα αυτή, όπως είναι φυσικό ευνοεί τις ελληνικές επιχειρήσεις διύλισης (ΕΛ.ΠΕ, Μότορ Οιλ), οι οποίες είτε ολοκλήρωσαν τον εκσυγχρονισμό των μονάδων τους (Μότορ Οιλ - Άγιοι Θεόδωροι), είτε βρίσκονται στην τελική φάση εκσυγχρονισμού (ΕΛ.ΠΕ- Ελευσίνα).
Με την ολοκλήρωση των νέων επενδύσεων που στην περίπτωση των ΕΛ.ΠΕ. ξεπερνούν τα 1,3 δις. ευρώ οι ελληνικές εταιρείες θα μπορέσουν να καλύψουν τις ανάγκες της ευρύτερης αγοράς για παραγωγή καυσίμων υψηλής προτιθέμενης αξίας, τα οποία προσφέρουν και υψηλότερα περιθώρια διύλισης.
Οι ανακατατάξεις
Σύμφωνα με συγκεντρωτικά στοιχεία του Reuters, η εικόνα στην αγορά διύλισης στις κυριότερες χώρες της ΕΕ διαμορφώνεται ως εξής:
Γαλλία
* Η Total υποχρεώθηκε από δικαστική απόφαση, να κλείσει οριστικά το διυλιστήριο της Δουνκέρκης, το οποίο θα μετατρέψει
τέρμιναλ υγροποιημένου αερίου (LNG). Σχετική συμφωνία υπέγραψε με την γαλλική εταιρεία ηλεκτρισμού Electricite de France.
*H LyondellBasell θέτει για πώληση το διυλιστήριο της Berreδυναμικότητας 105.000 βαρελιών την ημέρα.
* Η Petroplus Holdings αποφάσισε να μετατρέψει σε αποθηκευτική εγκατάσταση, το διυλιστήριο δυναμικότητας 85.000 βαρελιών την ημέρα στοReichstett. Η λειτουργίας της μονάδας σταμάτησε στις αρχές του 2011.
Γερμανία
*Η Shell πούλησε στον επιχειρηματία Gary Klesch (μακροχρόνιες επενδύσεις σε βιομηχανικές εγκαταστάσεις), το διυλιστήριο στην πόλη Heideδυναμικότητας 93.000 βαρελιών την ημέρα.
*H Shell σχεδιάζει να κλείσει και να μετατρέψει σε αποθηκευτική εγκατάσταση, το διυλιστήριο του Harburg, δυναμικότητας 110.000 βαρελιών την ημέρα.
Σουηδία
*Η Shell πούλησε στη Φινλανδική St1 το διυλιστήριο στο Gothenburg.
Ιταλία
*Η λιβυκή Tamoil στο τέλος Μαρτίου έκλεισε το διυλιστήριο στην Κρεμόνα, δυναμικότητας 90.000 βαρελιών και το μετέτρεψε σε αποθηκευτικό χώρο.
Λιθουανία
*Η ΡΚΝ Orlen αποφάσισε να αποχωρήσει από το διυλιστήριο της Lietuva, στο οποίο είχε επενδύσει περίπου 2 δις. ευρώ, λόγω χαμηλής απόδοσης των επενδυμένων κεφαλαίων.
Ρουμανία
*Η κρατική ΡΕΤΡΟΜ διαθέτει για πώληση της μονάδα Aprechim, με σκοπό να την κλείσει αν δεν βρει αγοραστή.
Ηνωμένο Βασίλειο
*Η ΙΝΕΟΣ που είχε εξαγοράσει από την ΒΡ τα διυλιστήρια στοGrangmouth και στο Lavera synolik;hw δυναμικότητας περίπου 420.000 βαρελιών την ημέρα, πουλά το 50% στην κινεζική PetroChina. Αξίζει να σημειωθεί ότι το διυλιστήριο του Grangmouth, είναι συνδεμένο με τον αγωγό μεταφοράς North Sea Fortis δυναμικότητας 700.000 βαρελιών την ημέρα, μέσω του οποίου διοχετεύεται η μισή περίπου ποσότητα αργού που απαιτείται για τη λειτουργία των διυλιστηρίων της χώρας.
*Η γαλλική TOTAL συζητά με υποψήφιους αγοραστές την πώληση του διυλιστηρίου στο Lindsey δυναμικότητας 220.000 βαρελιών την ημέρα. Ευελπιστεί ότι η συναλλαγή θα έχει οριστικοποιηθεί μέχρι το τέλος του 2011.
*Η αμερικανική Murphy Oil πουλά το διυλιστήριο στο Milford Havenδυναμικότητας 130.000 βαρελιών την ημέρα επειδή κρίνει πιο αποδοτική τη δραστηριότητα στην έρευνα και στη λιανική πώληση.
*Η αμερικανική Chevron πούλησε το διυλιστήριο στο Pembroke δυναμικότητας 220.000 βαρελιών στη Valero energy Corp με τίμημα 730 εκατομμύρια δολάρια, ενώ κατέβαλε επιπλέον 1 δις,. δολάρια για την αξία των αποθεμάτων. Η αγοράστρια εταιρεία είναι η τρίτη σε μέγεθος στον κλάδο της διύλισης στις ΗΠΑ και ε την εξαγορά στο Ην. Βασίλειο, εγκαινιάζει την επέκτασή της στην ΕΕ.
*Η Shell πούλησε στην ινδική Essar Energy το διύλιστήριο στο Stanlow, δυναμικότητας 267.000 βαρελιών την ημέρα.
*Η αμερικανική Conoco, διαθέτει για πώληση το διυλιστήριο στοWilhemshaven δυναμικότητας 263.000 βαρελιών. Εάν δεν βρει αγοραστή, θα το μετατρέψει σε αποθηκευτικό χώρο υγρών καυσίμων.
(Euro2day, 21/6/2011)
http://www.energypress.gr/portal/resource/contentObject/id/0bd083ee-f2ee-4c7a-bb6a-fbac3659f606
Είναι χαρακτηριστικό ότι αυτή τη στιγμή, 14 διυλιστήρια σε Γαλλία, Γερμανία, Ηνωμένο Βασίλειο, Σουηδία και αλλού, συνολικής δυναμικότητας πάνω από 2,5 εκατομμύρια βαρέλια την ημέρα, είτε πωλούνται, είτε κλείνουν, είτε μετατρέπονται σε αποθηκευτικούς χώρους ή τέρμιναλ υγροποιημένου αερίου.
Μάλιστα υπάρχουν περιπτώσεις διυλιστηρίων που αγοράστηκαν μόλις πριν 4 ή 5 χρόνια και οι νέοι ιδιοκτήτες τους τα θέτουν για πώληση, επειδή δεν είχαν τις αναμενόμενες αποδόσεις.
Ωστόσο τη κινητικότητα, στον τομέα της διύλισης, εκμεταλλεύονται νέοι παίκτες από τις ΗΠΑ την Κίνα και την Ινδία, που μέσω των εξαγορών κάνουν απόβαση στη γηραιά ήπειρο, διεκδικώντας μερίδια αγοράς.
Σε κάθε περίπτωση πρέπει να σημειωθεί ότι στις χώρες της ΕΕ η διατήρηση σε λειτουργία παλαιών διυλιστηρίων αποτελεί δραστηριότητα που αποφεύγουν οι μεγάλες εταιρείες καθώς τα περιθώρια διύλισης στις μονάδες αυτές διατηρούνται σε χαμηλά επίπεδα, οι επενδύσεις που απαιτούνται είναι πολύ μεγάλες για τον εκσυγχρονισμός τους ενώ και οι περιβαλλοντικές πιέσεις είναι έντονες.
Έτσι, υπάρχουν περιπτώσεις διυλιστηρίων που κατασκευάστηκαν στα μέσα της δεκαετίας του 70 και τα οποία οι διαχειριστές τους προτιμούν να τα κλείσουν και να τα μετατρέψουν σε αποθηκευτικούς χώρους, παρά να τα αναβαθμίσουν, πιεζόμενοι από τις περιβαλλοντικές παραμέτρους.
Η εικόνα αυτή, όπως είναι φυσικό ευνοεί τις ελληνικές επιχειρήσεις διύλισης (ΕΛ.ΠΕ, Μότορ Οιλ), οι οποίες είτε ολοκλήρωσαν τον εκσυγχρονισμό των μονάδων τους (Μότορ Οιλ - Άγιοι Θεόδωροι), είτε βρίσκονται στην τελική φάση εκσυγχρονισμού (ΕΛ.ΠΕ- Ελευσίνα).
Με την ολοκλήρωση των νέων επενδύσεων που στην περίπτωση των ΕΛ.ΠΕ. ξεπερνούν τα 1,3 δις. ευρώ οι ελληνικές εταιρείες θα μπορέσουν να καλύψουν τις ανάγκες της ευρύτερης αγοράς για παραγωγή καυσίμων υψηλής προτιθέμενης αξίας, τα οποία προσφέρουν και υψηλότερα περιθώρια διύλισης.
Οι ανακατατάξεις
Σύμφωνα με συγκεντρωτικά στοιχεία του Reuters, η εικόνα στην αγορά διύλισης στις κυριότερες χώρες της ΕΕ διαμορφώνεται ως εξής:
Γαλλία
* Η Total υποχρεώθηκε από δικαστική απόφαση, να κλείσει οριστικά το διυλιστήριο της Δουνκέρκης, το οποίο θα μετατρέψει
τέρμιναλ υγροποιημένου αερίου (LNG). Σχετική συμφωνία υπέγραψε με την γαλλική εταιρεία ηλεκτρισμού Electricite de France.
*H LyondellBasell θέτει για πώληση το διυλιστήριο της Berreδυναμικότητας 105.000 βαρελιών την ημέρα.
* Η Petroplus Holdings αποφάσισε να μετατρέψει σε αποθηκευτική εγκατάσταση, το διυλιστήριο δυναμικότητας 85.000 βαρελιών την ημέρα στοReichstett. Η λειτουργίας της μονάδας σταμάτησε στις αρχές του 2011.
Γερμανία
*Η Shell πούλησε στον επιχειρηματία Gary Klesch (μακροχρόνιες επενδύσεις σε βιομηχανικές εγκαταστάσεις), το διυλιστήριο στην πόλη Heideδυναμικότητας 93.000 βαρελιών την ημέρα.
*H Shell σχεδιάζει να κλείσει και να μετατρέψει σε αποθηκευτική εγκατάσταση, το διυλιστήριο του Harburg, δυναμικότητας 110.000 βαρελιών την ημέρα.
Σουηδία
*Η Shell πούλησε στη Φινλανδική St1 το διυλιστήριο στο Gothenburg.
Ιταλία
*Η λιβυκή Tamoil στο τέλος Μαρτίου έκλεισε το διυλιστήριο στην Κρεμόνα, δυναμικότητας 90.000 βαρελιών και το μετέτρεψε σε αποθηκευτικό χώρο.
Λιθουανία
*Η ΡΚΝ Orlen αποφάσισε να αποχωρήσει από το διυλιστήριο της Lietuva, στο οποίο είχε επενδύσει περίπου 2 δις. ευρώ, λόγω χαμηλής απόδοσης των επενδυμένων κεφαλαίων.
Ρουμανία
*Η κρατική ΡΕΤΡΟΜ διαθέτει για πώληση της μονάδα Aprechim, με σκοπό να την κλείσει αν δεν βρει αγοραστή.
Ηνωμένο Βασίλειο
*Η ΙΝΕΟΣ που είχε εξαγοράσει από την ΒΡ τα διυλιστήρια στοGrangmouth και στο Lavera synolik;hw δυναμικότητας περίπου 420.000 βαρελιών την ημέρα, πουλά το 50% στην κινεζική PetroChina. Αξίζει να σημειωθεί ότι το διυλιστήριο του Grangmouth, είναι συνδεμένο με τον αγωγό μεταφοράς North Sea Fortis δυναμικότητας 700.000 βαρελιών την ημέρα, μέσω του οποίου διοχετεύεται η μισή περίπου ποσότητα αργού που απαιτείται για τη λειτουργία των διυλιστηρίων της χώρας.
*Η γαλλική TOTAL συζητά με υποψήφιους αγοραστές την πώληση του διυλιστηρίου στο Lindsey δυναμικότητας 220.000 βαρελιών την ημέρα. Ευελπιστεί ότι η συναλλαγή θα έχει οριστικοποιηθεί μέχρι το τέλος του 2011.
*Η αμερικανική Murphy Oil πουλά το διυλιστήριο στο Milford Havenδυναμικότητας 130.000 βαρελιών την ημέρα επειδή κρίνει πιο αποδοτική τη δραστηριότητα στην έρευνα και στη λιανική πώληση.
*Η αμερικανική Chevron πούλησε το διυλιστήριο στο Pembroke δυναμικότητας 220.000 βαρελιών στη Valero energy Corp με τίμημα 730 εκατομμύρια δολάρια, ενώ κατέβαλε επιπλέον 1 δις,. δολάρια για την αξία των αποθεμάτων. Η αγοράστρια εταιρεία είναι η τρίτη σε μέγεθος στον κλάδο της διύλισης στις ΗΠΑ και ε την εξαγορά στο Ην. Βασίλειο, εγκαινιάζει την επέκτασή της στην ΕΕ.
*Η Shell πούλησε στην ινδική Essar Energy το διύλιστήριο στο Stanlow, δυναμικότητας 267.000 βαρελιών την ημέρα.
*Η αμερικανική Conoco, διαθέτει για πώληση το διυλιστήριο στοWilhemshaven δυναμικότητας 263.000 βαρελιών. Εάν δεν βρει αγοραστή, θα το μετατρέψει σε αποθηκευτικό χώρο υγρών καυσίμων.
(Euro2day, 21/6/2011)
http://www.energypress.gr/portal/resource/contentObject/id/0bd083ee-f2ee-4c7a-bb6a-fbac3659f606
No comments:
Post a Comment