Νομοσχέδιο για την απλοποίηση και επιτάχυνση των περιβαλλοντικών αδειοδοτήσεων, τόσο για τα ενεργειακά έργα όσο και για επενδύσεις στη βιομηχανία, ετοιμάζεται να παρουσιάσει σύντομα, μέσα στον Ιούλιο, ο νέος υπουργός Περιβάλλοντος και Ενέργειας κ. Γιώργος Παπακωνσταντίνου. Η λογική με την οποία αντιμετωπίζεται το θέμα είναι να δίνονται «περιβαλλοντικές άδειες fast track» για να «ξεμπλοκάρουν» γρήγορα οι μεγάλες αλλά και οι μικρότερες επενδύσεις.
Σύμφωνα με πληροφορίες, ο νέος υπουργός με βάση τα όσα είχε ετοιμάσει επί του θέματος η προκάτοχός του κ. Τίνα Μπιρμπίλη, έχει συναντήσεις με υπηρεσιακούς και με συναρμόδιους υπουργούς (στο τέλος της προηγούμενης εβδομάδας βρέθηκε στην οδό Μεσογείων ο υπουργός «Εσωτερικών» κ. Γιάννης Ραγκούσης) προκειμένου να οριστικοποιηθούν οι ρυθμίσεις του νομοσχεδίου και να προλάβει να το παρουσιάσει πριν το καλοκαίρι. Στο θέμα αναφέρθηκε ακροθιγώς ο κ. Παπακωνσταντίνου και κατά την πρώτη ομιλία του ως υπουργός περιβάλλοντος στη Βουλή.
Δισεπίλυτα προβλήματα, που γίνεται προσπάθεια να λυθούν σε συνεργασία με συναρμόδια υπουργεία, είναι οι καθυστερήσεις λόγω της αρχαιολογίας, των απαλλοτριώσεων και των αντιδράσεων των τοπικών κοινωνιών.
Επιπλέον θα τεθούν χρονικές προθεσμίες έγκρισης των περιβαλλοντικών όρων από τις αρμόδιες υπηρεσίες, ενώ στόχος για την αδειοδότηση και υλοποίηση των έργων είναι η επιτάχυνση της διαδικασίας έκδοσης αδειών περιβαλλοντικών επιπτώσεων, καθώς σύμφωνα με το υπουργείο «στην Ελλάδα εφαρμόζεται με έναν ιδιαίτερα μακροχρόνιο και χρονοβόρο τρόπο».
Σύμφωνα με πληροφορίες, ο αριθμός των περιβαλλοντικών μελετών και αδειών, που είναι υποχρεωμένες να κάνουν οι επιχειρήσεις, θα μειωθεί κατακόρυφα, ή σε κάποιες περιπτώσεις θα συγχωνευτεί σε μόνο μια ώστε να ξεκινά άμεσα η επένδυση.
Η ίδια η κ. Μπιρμπίλη είχε προχωρήσει τη διαδικασία ώστε να καθιερωθούν «τυποποιημένοι περιβαλλοντικοί όροι» οι οποίοι θα εντάσσονται στις άδειες εγκατάστασης ή λειτουργίας, ενώ για συγκεκριμένα έργα που χρειάζονται μελέτες περιβαλλοντικών επιπτώσεων θα δημιουργηθούν εξειδικευμένες προδιαγραφές. Μια άλλη σκέψη είναι να υπάρχει δυνατότητα προσφυγής μόνο σε πολύ πρώιμο στάδιο της επένδυσης και όχι αφού έχει αδειοδοτηθεί το έργο, να υπάρχει δηλαδή προστασία έναντι μελλοντικών προσφυγών.
Επενδύσεις ΑΠΕ
Το θέμα της περιβαλλοντικής αδειοδότησης είναι κομβικό, ειδικά για τον τομέα των Ανανεώσιμων Πηγών Ενέργειας. Όπως βεβαιώνουν οι θεσμικοί εκπρόσωποι του κλάδου, υπάρχουν δισεκατομμύρια ευρώ έτοιμα να επενδυθούν και μπλοκάρονται από τις πολλές πλευρές της ελληνικής γραφειοκρατίας.
Παρότι η πράσινη ανάπτυξη και ειδικά η αξιοποίηση των Ανανεώσιμων Πηγών Ενέργειας αποτέλεσε «σημαία» της κυβέρνησης, και παρότι εδώ και ένα χρόνο ψηφίστηκε ο νέος νόμος για τις ΑΠΕ που έλυσε πολλές από τις αγκυλώσεις, οι επενδύσεις που υλοποιήθηκαν μέχρι σήμερα στον κλάδο είναι λίγες. Η έρευνα του υπουργείου Περιβάλλοντος και ενέργειας έδειξε ότι σε πολλές περιπτώσεις η υλοποίηση «σκοντάφτει» στην περιβαλλοντική αδειοδότηση. Ακόμα δηλαδή και σχέδια που, μετά από χρόνια αναμονής, πήραν το προηγούμενο διάστημα από τη ΡΑΕ άδεια παραγωγής, δεν μπόρεσαν στη συνέχεια να περάσουν τα «περιβαλλοντικά δίκρανα».
Είναι ενδεικτικό πως ακόμη και η Ρυθμιστική Αρχή Ενέργειας ζήτησε πριν λίγο καιρό με επιστολή της προς το υπουργείο Περιβάλλοντος να επιτραπούν επειγόντως ακόμη και παρεκκλίσεις ή αλλαγές περιβαλλοντικών όρων ώστε να προχωρήσει μέχρι το 2013 η -κολλημένη από το 2006- αδειοδότηση της υποβρύχιας διασύνδεση των Κυκλάδων με το ηπειρωτικό σύστημα ηλεκτροδότησης. Η ΡΑΕ με το αίτημά της έθεσε ουσιαστικά θέμα ελαστικής περιβαλλοντικής αδειοδότησης για έργα που λογίζονται ως «εθνικής σημασίας».
http://www.energypress.gr/portal/resource/contentObject/id/b3b0bc41-a987-45c5-90d4-2d10a005ea6f
Σύμφωνα με πληροφορίες, ο νέος υπουργός με βάση τα όσα είχε ετοιμάσει επί του θέματος η προκάτοχός του κ. Τίνα Μπιρμπίλη, έχει συναντήσεις με υπηρεσιακούς και με συναρμόδιους υπουργούς (στο τέλος της προηγούμενης εβδομάδας βρέθηκε στην οδό Μεσογείων ο υπουργός «Εσωτερικών» κ. Γιάννης Ραγκούσης) προκειμένου να οριστικοποιηθούν οι ρυθμίσεις του νομοσχεδίου και να προλάβει να το παρουσιάσει πριν το καλοκαίρι. Στο θέμα αναφέρθηκε ακροθιγώς ο κ. Παπακωνσταντίνου και κατά την πρώτη ομιλία του ως υπουργός περιβάλλοντος στη Βουλή.
Δισεπίλυτα προβλήματα, που γίνεται προσπάθεια να λυθούν σε συνεργασία με συναρμόδια υπουργεία, είναι οι καθυστερήσεις λόγω της αρχαιολογίας, των απαλλοτριώσεων και των αντιδράσεων των τοπικών κοινωνιών.
Επιπλέον θα τεθούν χρονικές προθεσμίες έγκρισης των περιβαλλοντικών όρων από τις αρμόδιες υπηρεσίες, ενώ στόχος για την αδειοδότηση και υλοποίηση των έργων είναι η επιτάχυνση της διαδικασίας έκδοσης αδειών περιβαλλοντικών επιπτώσεων, καθώς σύμφωνα με το υπουργείο «στην Ελλάδα εφαρμόζεται με έναν ιδιαίτερα μακροχρόνιο και χρονοβόρο τρόπο».
Σύμφωνα με πληροφορίες, ο αριθμός των περιβαλλοντικών μελετών και αδειών, που είναι υποχρεωμένες να κάνουν οι επιχειρήσεις, θα μειωθεί κατακόρυφα, ή σε κάποιες περιπτώσεις θα συγχωνευτεί σε μόνο μια ώστε να ξεκινά άμεσα η επένδυση.
Η ίδια η κ. Μπιρμπίλη είχε προχωρήσει τη διαδικασία ώστε να καθιερωθούν «τυποποιημένοι περιβαλλοντικοί όροι» οι οποίοι θα εντάσσονται στις άδειες εγκατάστασης ή λειτουργίας, ενώ για συγκεκριμένα έργα που χρειάζονται μελέτες περιβαλλοντικών επιπτώσεων θα δημιουργηθούν εξειδικευμένες προδιαγραφές. Μια άλλη σκέψη είναι να υπάρχει δυνατότητα προσφυγής μόνο σε πολύ πρώιμο στάδιο της επένδυσης και όχι αφού έχει αδειοδοτηθεί το έργο, να υπάρχει δηλαδή προστασία έναντι μελλοντικών προσφυγών.
Επενδύσεις ΑΠΕ
Το θέμα της περιβαλλοντικής αδειοδότησης είναι κομβικό, ειδικά για τον τομέα των Ανανεώσιμων Πηγών Ενέργειας. Όπως βεβαιώνουν οι θεσμικοί εκπρόσωποι του κλάδου, υπάρχουν δισεκατομμύρια ευρώ έτοιμα να επενδυθούν και μπλοκάρονται από τις πολλές πλευρές της ελληνικής γραφειοκρατίας.
Παρότι η πράσινη ανάπτυξη και ειδικά η αξιοποίηση των Ανανεώσιμων Πηγών Ενέργειας αποτέλεσε «σημαία» της κυβέρνησης, και παρότι εδώ και ένα χρόνο ψηφίστηκε ο νέος νόμος για τις ΑΠΕ που έλυσε πολλές από τις αγκυλώσεις, οι επενδύσεις που υλοποιήθηκαν μέχρι σήμερα στον κλάδο είναι λίγες. Η έρευνα του υπουργείου Περιβάλλοντος και ενέργειας έδειξε ότι σε πολλές περιπτώσεις η υλοποίηση «σκοντάφτει» στην περιβαλλοντική αδειοδότηση. Ακόμα δηλαδή και σχέδια που, μετά από χρόνια αναμονής, πήραν το προηγούμενο διάστημα από τη ΡΑΕ άδεια παραγωγής, δεν μπόρεσαν στη συνέχεια να περάσουν τα «περιβαλλοντικά δίκρανα».
Είναι ενδεικτικό πως ακόμη και η Ρυθμιστική Αρχή Ενέργειας ζήτησε πριν λίγο καιρό με επιστολή της προς το υπουργείο Περιβάλλοντος να επιτραπούν επειγόντως ακόμη και παρεκκλίσεις ή αλλαγές περιβαλλοντικών όρων ώστε να προχωρήσει μέχρι το 2013 η -κολλημένη από το 2006- αδειοδότηση της υποβρύχιας διασύνδεση των Κυκλάδων με το ηπειρωτικό σύστημα ηλεκτροδότησης. Η ΡΑΕ με το αίτημά της έθεσε ουσιαστικά θέμα ελαστικής περιβαλλοντικής αδειοδότησης για έργα που λογίζονται ως «εθνικής σημασίας».
http://www.energypress.gr/portal/resource/contentObject/id/b3b0bc41-a987-45c5-90d4-2d10a005ea6f
No comments:
Post a Comment