Χρηματικά πρόστιμα περιμένουν τις εταιρείες λιανικής του ρεύματος, τόσο τη ΔΕΗ, όσο και τους ιδιώτες, εφόσον παραπλανούν συστηματικά τους καταναλωτές και χρησιμοποιούν αθέμιτες πρακτικές για τη διαφήμιση των πακέτων τους.
Τα παραπάνω προβλέπει κείμενο της ΡΑΕ με τίτλο «Εμπορικές Πρακτικές Προώθησης και Πώλησης Ηλεκτρικής Ενέργειας» που πέρασε από την Ολομέλεια και πρόκειται στην ουσία για τη συνέχεια της επιστολής που είχε αποστείλει σε συνολικά 13 προμηθευτές λιανικής τον Φεβρουάριο του 2011.
Το κείμενο περιέχει εκτός από τις ποινές και τα πρόστιμα, σειρά δεσμευτικών όρων για τις εταιρείες λιανικής εμπορίας ρεύματος, τόσο τους ιδιώτες όσο και τη ΔΕΗ, σχετικά με τον τρόπο επικοινωνία τους με τους καταναλωτές.
Οι κανόνες σχετικά με την διαφήμιση και την προώθηση προϊόντων ηλεκτρικής ενέργειας σε καταναλωτές, ξεφεύγουν από τη λογική των απλών συστάσεων και θα αποκτούν το χαρακτήρα υποχρεώσεων, η παραβίαση των οποίων θα συνεπάγεται ποινές.
Τα πρόστιμα
Τα χρηματικά πρόστιμα που θα επιβάλλονται σε περίπτωση παραπλάνησης καταναλωτών από τις εταιρείες λιανικής εμπορίας ρεύματος έχουν ως εξής:
- Πρόστιμο από 150.000 ευρώ έως 500.000 ευρώ, αν δεν υπάρξει συμμόρφωση σε σύσταση ή προειδοποίηση και κλήση προς συμμόρφωση εντός προθεσμίας.
- Πρόστιμο από 150.000 ευρώ έως 3.000.000 ευρώ, σε κάθε άλλη περίπτωση.
Το ισχύον νομοθετικό πλαίσιο προβλέπει ακόμα και την αφαίρεση της άδειας σε περιπτώσεις κατ` επανάληψη των όρων βάσει των οποίων εκδόθηκαν.
Διαφημίσεις και εμπορικές πρακτικές
Σχετικά με την προώθηση των προϊόντων των εταιρειών, η Αρχή αναφέρει ότι :
- Ο προμηθευτής πρέπει να εξασφαλίζει ότι οποιαδήποτε πληροφορία προς τους καταναλωτές, σχετικά με τις προσφερόμενες χρεώσεις και υπηρεσίες, ή με τα χαρακτηριστικά γνωρίσματα του προμηθευτή (όπως η ταυτότητα, η ιδιότητα, η εταιρική σχέση, οι διακρίσεις και τα περιουσιακά του στοιχεία) δεν παραπλανά, ούτε επιδιώκει να παραπλανήσει τους καταναλωτές, είτε λόγω ανακρίβειας, ή λόγω ασάφειας, ή έλλειψης στοιχείων.
- Ο προμηθευτής οφείλει να λαμβάνει κάθε δυνατό μέτρο, ώστε να εξασφαλιστεί, ότι οποιαδήποτε πληροφορία για τις προσφερόμενες χρεώσεις και υπηρεσίες που δεν βρίσκονται πλέον σε ισχύ, και η οποία μπορεί να παραπλανήσει τους καταναλωτές, αφαιρείται από τα μέσα προβολής του.
Συνεργάτες
Αναφορικά με τη συμπεριφορά του προσωπικού του προμηθευτή, η ΡΑΕ επσημαίνει μεταξύ άλλων ότι:
- Το προσωπικό από την αρχή της επικοινωνίας οφείλει να διευκρινίζει με σαφήνεια την ταυτότητά του, την επωνυμία του προμηθευτή που εκπροσωπεί και τον εμπορικό σκοπό της επικοινωνίας.
- Κατά την προσωπική επίσκεψη, το προσωπικό θα πρέπει να επιδεικνύει αναγνωριστική ταυτότητα και να γνωστοποιεί στον καταναλωτή τη διεύθυνση του προμηθευτή και τα εταιρικά στοιχεία επικοινωνίας, ενώ στην εξ αποστάσεως επικοινωνία, και το ονοματεπώνυμό του.
- Το προσωπικό των εμπορικών συνεργατών του προμηθευτή, οφείλει να δηλώνει με σαφήνεια την ιδιότητά του ως εξουσιοδοτημένος συνεργάτης του προμηθευτή και να μην προβαίνει σε παραπλανητικές ενέργειες.
- Σε κάθε περίπτωση επικοινωνίας (επίσκεψη, τηλεφωνική κλήση, sms, e-mail) που ο καταναλωτής επιθυμεί την εξαίρεσή του από μελλοντικές προωθητικές ενέργειες, το προσωπικό θα πρέπει να του παρέχει μία εύκολη μέθοδο για τη δωρεάν διαγραφή του από το μητρώο του προμηθευτή.
Προσυμβατική ενημέρωση
Όσον αφορά στην επικοινωνία που προηγείται της υπογραφής της σύμβασης, η ΡΑΕ καλεί τους προμηθευτές να διασφαλίζουν την ακριβή και σαφή ενημέρωση του καταναλωτή ώστε να είναι σε θέση να επιλέξει την συμφερότερη για αυτόν προσφορά. Σύμφωνα με το κείμενο εμπορικών πρακτικών της Αρχής, ο καταναλωτής θα πρέπει να έχει ενημερωθεί επαρκώς και εγκαίρως (κατ' ελάχιστον) για :
1. Την κατηγορία τιμολόγησης στην οποία εντάσσεται. 2. Την περιγραφή των προσφερόμενων υπηρεσιών.
3. Τις μοναδιαίες χρεώσεις που συνδέονται με τις προσφερόμενες υπηρεσίες, με διακριτή αναγραφή της κάθε χρέωσης και επεξήγηση της υπηρεσίας με την οποία συνδέεται η κάθε χρέωση. Σαφής αναφορά των χρεώσεων και των υπηρεσιών που συμπεριλαμβάνονται στις μοναδιαίες χρεώσεις. 4. Σε περίπτωση προσφοράς πακέτου με πάγια χρέωση για κατανάλωση εντός συγκεκριμένων ορίων, πρέπει να είναι απολύτως σαφές ποιες υπηρεσίες και χρεώσεις περιλαμβάνονται στην πάγια χρέωση, ποιες χρεώσεις επιβάλλονται επιπρόσθετα του παγίου για επιπλέον υπηρεσίες ή κατανάλωση πέραν του ορίου, και πως εφαρμόζονται τα όρια βάσει εκτιμήσεων ή πραγματικών μετρήσεων κατανάλωσης του πελάτη. 5. Την εκτίμηση του συνολικού ετήσιου λογαριασμού του, βάσει των ιδιαίτερων χαρακτηριστικών κατανάλωσής του, με διακριτή ανάλυση του επιμέρους κόστους για κάθε χρέωση (ενέργεια/ ανταγωνιστικό σκέλος τιμολογίου, χρήση συστήματος, χρήση δικτύου, χρεώσεις ΥΚΩ, ειδικό τέλος ΑΠΕ, κλπ), ή σαφή ένδειξη ποιες είναι οι υπηρεσίες που καλύπτονται από κάθε χρέωση, ώστε να είναι δυνατή η σύγκριση στην ίδια βάση με άλλες προσφορές από τον ίδιο ή άλλο προμηθευτή. Η σύγκριση χρεώσεων η οποία πραγματοποιείται από τον προμηθευτή και αφορά διαφορετικούς προμηθευτές γίνεται επίσης επί της ίδιας βάσης, άλλως θεωρείται παραπλανητική.
6. Την έναρξη και λήξη ισχύος των χρεώσεων και τους τρόπους ενημέρωσης για τις εκάστοτε ισχύουσες χρεώσεις.
7. Τους γενικούς όρους της σύμβασης προμήθειας.
8. Τους ειδικούς όρους που συνδέονται με τη συγκεκριμένη προσφορά από τον προμηθευτή.
9. Την ελάχιστη διάρκεια ισχύος της σύμβασης, τους όρους ανανέωσης, τις ενδεχόμενες ρήτρες πρόωρης καταγγελίας.
10. Τους όρους υπαναχώρησης από τη σύμβαση.
11. Τον εκτιμώμενο χρόνο ενεργοποίησης της υπηρεσίας, εφόσον αυτός δεν ορίζεται διαφορετικά στη νομοθεσία.
12. Τους εναλλακτικούς τρόπους πληρωμής λογαριασμού.
13. Τη συχνότητα αποστολής λογαριασμού.
14. Τους όρους σχετικά με το ύψος και την καταβολή τυχόν εγγύησης.
http://www.energypress.gr/portal/resource/contentObject/id/c3169fa8-e25b-4c66-8053-989877694815
Τα παραπάνω προβλέπει κείμενο της ΡΑΕ με τίτλο «Εμπορικές Πρακτικές Προώθησης και Πώλησης Ηλεκτρικής Ενέργειας» που πέρασε από την Ολομέλεια και πρόκειται στην ουσία για τη συνέχεια της επιστολής που είχε αποστείλει σε συνολικά 13 προμηθευτές λιανικής τον Φεβρουάριο του 2011.
Το κείμενο περιέχει εκτός από τις ποινές και τα πρόστιμα, σειρά δεσμευτικών όρων για τις εταιρείες λιανικής εμπορίας ρεύματος, τόσο τους ιδιώτες όσο και τη ΔΕΗ, σχετικά με τον τρόπο επικοινωνία τους με τους καταναλωτές.
Οι κανόνες σχετικά με την διαφήμιση και την προώθηση προϊόντων ηλεκτρικής ενέργειας σε καταναλωτές, ξεφεύγουν από τη λογική των απλών συστάσεων και θα αποκτούν το χαρακτήρα υποχρεώσεων, η παραβίαση των οποίων θα συνεπάγεται ποινές.
Τα πρόστιμα
Τα χρηματικά πρόστιμα που θα επιβάλλονται σε περίπτωση παραπλάνησης καταναλωτών από τις εταιρείες λιανικής εμπορίας ρεύματος έχουν ως εξής:
- Πρόστιμο από 150.000 ευρώ έως 500.000 ευρώ, αν δεν υπάρξει συμμόρφωση σε σύσταση ή προειδοποίηση και κλήση προς συμμόρφωση εντός προθεσμίας.
- Πρόστιμο από 150.000 ευρώ έως 3.000.000 ευρώ, σε κάθε άλλη περίπτωση.
Το ισχύον νομοθετικό πλαίσιο προβλέπει ακόμα και την αφαίρεση της άδειας σε περιπτώσεις κατ` επανάληψη των όρων βάσει των οποίων εκδόθηκαν.
Διαφημίσεις και εμπορικές πρακτικές
Σχετικά με την προώθηση των προϊόντων των εταιρειών, η Αρχή αναφέρει ότι :
- Ο προμηθευτής πρέπει να εξασφαλίζει ότι οποιαδήποτε πληροφορία προς τους καταναλωτές, σχετικά με τις προσφερόμενες χρεώσεις και υπηρεσίες, ή με τα χαρακτηριστικά γνωρίσματα του προμηθευτή (όπως η ταυτότητα, η ιδιότητα, η εταιρική σχέση, οι διακρίσεις και τα περιουσιακά του στοιχεία) δεν παραπλανά, ούτε επιδιώκει να παραπλανήσει τους καταναλωτές, είτε λόγω ανακρίβειας, ή λόγω ασάφειας, ή έλλειψης στοιχείων.
- Ο προμηθευτής οφείλει να λαμβάνει κάθε δυνατό μέτρο, ώστε να εξασφαλιστεί, ότι οποιαδήποτε πληροφορία για τις προσφερόμενες χρεώσεις και υπηρεσίες που δεν βρίσκονται πλέον σε ισχύ, και η οποία μπορεί να παραπλανήσει τους καταναλωτές, αφαιρείται από τα μέσα προβολής του.
Συνεργάτες
Αναφορικά με τη συμπεριφορά του προσωπικού του προμηθευτή, η ΡΑΕ επσημαίνει μεταξύ άλλων ότι:
- Το προσωπικό από την αρχή της επικοινωνίας οφείλει να διευκρινίζει με σαφήνεια την ταυτότητά του, την επωνυμία του προμηθευτή που εκπροσωπεί και τον εμπορικό σκοπό της επικοινωνίας.
- Κατά την προσωπική επίσκεψη, το προσωπικό θα πρέπει να επιδεικνύει αναγνωριστική ταυτότητα και να γνωστοποιεί στον καταναλωτή τη διεύθυνση του προμηθευτή και τα εταιρικά στοιχεία επικοινωνίας, ενώ στην εξ αποστάσεως επικοινωνία, και το ονοματεπώνυμό του.
- Το προσωπικό των εμπορικών συνεργατών του προμηθευτή, οφείλει να δηλώνει με σαφήνεια την ιδιότητά του ως εξουσιοδοτημένος συνεργάτης του προμηθευτή και να μην προβαίνει σε παραπλανητικές ενέργειες.
- Σε κάθε περίπτωση επικοινωνίας (επίσκεψη, τηλεφωνική κλήση, sms, e-mail) που ο καταναλωτής επιθυμεί την εξαίρεσή του από μελλοντικές προωθητικές ενέργειες, το προσωπικό θα πρέπει να του παρέχει μία εύκολη μέθοδο για τη δωρεάν διαγραφή του από το μητρώο του προμηθευτή.
Προσυμβατική ενημέρωση
Όσον αφορά στην επικοινωνία που προηγείται της υπογραφής της σύμβασης, η ΡΑΕ καλεί τους προμηθευτές να διασφαλίζουν την ακριβή και σαφή ενημέρωση του καταναλωτή ώστε να είναι σε θέση να επιλέξει την συμφερότερη για αυτόν προσφορά. Σύμφωνα με το κείμενο εμπορικών πρακτικών της Αρχής, ο καταναλωτής θα πρέπει να έχει ενημερωθεί επαρκώς και εγκαίρως (κατ' ελάχιστον) για :
1. Την κατηγορία τιμολόγησης στην οποία εντάσσεται. 2. Την περιγραφή των προσφερόμενων υπηρεσιών.
3. Τις μοναδιαίες χρεώσεις που συνδέονται με τις προσφερόμενες υπηρεσίες, με διακριτή αναγραφή της κάθε χρέωσης και επεξήγηση της υπηρεσίας με την οποία συνδέεται η κάθε χρέωση. Σαφής αναφορά των χρεώσεων και των υπηρεσιών που συμπεριλαμβάνονται στις μοναδιαίες χρεώσεις. 4. Σε περίπτωση προσφοράς πακέτου με πάγια χρέωση για κατανάλωση εντός συγκεκριμένων ορίων, πρέπει να είναι απολύτως σαφές ποιες υπηρεσίες και χρεώσεις περιλαμβάνονται στην πάγια χρέωση, ποιες χρεώσεις επιβάλλονται επιπρόσθετα του παγίου για επιπλέον υπηρεσίες ή κατανάλωση πέραν του ορίου, και πως εφαρμόζονται τα όρια βάσει εκτιμήσεων ή πραγματικών μετρήσεων κατανάλωσης του πελάτη. 5. Την εκτίμηση του συνολικού ετήσιου λογαριασμού του, βάσει των ιδιαίτερων χαρακτηριστικών κατανάλωσής του, με διακριτή ανάλυση του επιμέρους κόστους για κάθε χρέωση (ενέργεια/ ανταγωνιστικό σκέλος τιμολογίου, χρήση συστήματος, χρήση δικτύου, χρεώσεις ΥΚΩ, ειδικό τέλος ΑΠΕ, κλπ), ή σαφή ένδειξη ποιες είναι οι υπηρεσίες που καλύπτονται από κάθε χρέωση, ώστε να είναι δυνατή η σύγκριση στην ίδια βάση με άλλες προσφορές από τον ίδιο ή άλλο προμηθευτή. Η σύγκριση χρεώσεων η οποία πραγματοποιείται από τον προμηθευτή και αφορά διαφορετικούς προμηθευτές γίνεται επίσης επί της ίδιας βάσης, άλλως θεωρείται παραπλανητική.
6. Την έναρξη και λήξη ισχύος των χρεώσεων και τους τρόπους ενημέρωσης για τις εκάστοτε ισχύουσες χρεώσεις.
7. Τους γενικούς όρους της σύμβασης προμήθειας.
8. Τους ειδικούς όρους που συνδέονται με τη συγκεκριμένη προσφορά από τον προμηθευτή.
9. Την ελάχιστη διάρκεια ισχύος της σύμβασης, τους όρους ανανέωσης, τις ενδεχόμενες ρήτρες πρόωρης καταγγελίας.
10. Τους όρους υπαναχώρησης από τη σύμβαση.
11. Τον εκτιμώμενο χρόνο ενεργοποίησης της υπηρεσίας, εφόσον αυτός δεν ορίζεται διαφορετικά στη νομοθεσία.
12. Τους εναλλακτικούς τρόπους πληρωμής λογαριασμού.
13. Τη συχνότητα αποστολής λογαριασμού.
14. Τους όρους σχετικά με το ύψος και την καταβολή τυχόν εγγύησης.
http://www.energypress.gr/portal/resource/contentObject/id/c3169fa8-e25b-4c66-8053-989877694815
No comments:
Post a Comment