Tuesday, 28 January 2014

Εναλλακτικά σχέδια διέλευσης σε Καβάλα- Δράμα μελετά η κοινοπραξία του TAP

Θέμα χρόνου ήταν να εκδηλωθούν οι πρώτες αντιδράσεις των τοπικών κοινωνιών απέναντι στη διαδρομή που θα ακολουθήσει ο αγωγός TAP στη Βόρεια Ελλάδα, η κοινοπραξία του οποίου μελετά ήδη τα πρώτα σχέδια αλλαγής της διέλευσης σε δύο τουλάχιστον σημεία, ένα στο νομό Καβάλας, και ένα στο νομό Δράμας.
Πρόκειται για αλλαγές στην όδευση που δεν φαίνεται προς το παρόν να δημιουργούν θέμα ανατροπής των χρονοδιαγραμμάτων υλοποίησης του έργου, όπως φάνηκε και από τη χθεσινή ευρεία σύσκεψη που έγινε στο ΥΠΕΚΑ, υπό τον Ι.Μανιάτη, και με τη συμμετοχή εκπροσώπων του ΤΕΕ, του ΓΕΩΤΕΕ, του TAP, των δημάρχων της Καβάλας, της Δράμας, του Δοξάτου, και της Προσοτσάνης.
 
Το μεγαλύτερο αυτή τη στιγμή πρόβλημα αφορά τη διέλευση από την πεδιάδα των Τεναγών Φιλίππων στο νομό Καβάλας, και δευτερευόντως κάποια σημεία εντός του νομού Δράμας.
 
Οι κάτοικοι ζητούν αλλαγή των σχεδίων διέλευσης του αγωγού από την πεδιάδα των Τεναγών με το επιχείρημα ότι πρόκειται για καλλιεργήσιμη έκταση, καθώς και ότι το υπέδαφος εμπεριέχει μεγάλες ποσότητες τύρφης, επομένως υπάρχει σοβαρός κίνδυνος αυτανάφλεξης.
 
Σαν αποτέλεσμα τα στελέχη της κοινοπραξίας μελετούν ήδη εναλλακτικές οδούς διέλευσης ώστε να παρακαμφθεί η κοιλάδα των Τεναγών, και το βασικότερο σενάριο προβλέπει ότι η χάραξη θα ακολουθήσει τελικά δυτική πορεία, αντί για βόρεια όπως το αρχικό σχέδιο.
 
Ο κίνδυνος των δημοτικών εκλογών
 
Ενόψει πάντως και των επερχόμενων δημοτικών εκλογών, η εκτίμηση είναι πως παρόμοια κρούσματα με αυτά σε Καβάλα, Δράμα, θα εμφανισθούν και σε άλλες περιοχές της Βορείου Ελλάδος, αφού η περίοδος προσφέρεται για τη δημιουργία κλίματος αντιδράσεων ακόμη και αν το πρόβλημα δεν είναι τόσο σοβαρό.
 
"Πρέπει να βρεθούν κοινά αποδεκτές λύσεις", έλεγαν από την πλευρά τους χθες κύκλοι του ΥΠΕΚΑ, επισημαίνοντας με νόημα ότι "όταν δεν επιλύονται εγκαίρως τέτοιου είδους διαφορές, μπορεί να οδηγήσουν σε γενικευμένες αντιδράσεις της τοπικής κοινωνίας, με κίνδυνο ακόμη και για την ομαλή υλοποίηση του έργου".
 
Χαρακτηριστικό του κλίματος είναι αυτό που συμβαίνει στην Καβάλα. Στη διάρκεια σύσκεψης που συγκάλεσε προ ημερών ο δήμαρχος Κωστής Σιμιτζής, (σσ: παρίστατο στη χθεσινή σύσκεψη στο ΥΠΕΚΑ) αποφασίστηκε η σύσταση οργανωτικής επιτροπής αγώνα κατά της όδευσης του νέου αγωγού φυσικού αερίου από την πεδιάδα.

Στη σύσκεψη αποφασίστηκε συγκεκριμένα η συμμετοχή εκπροσώπων θεσμικών φορέων της Καβάλας και της Δράμας στην ενημερωτική εκδήλωση που διοργανώνει η κοινοπραξία της κατασκευάστριας εταιρείας σε συνεδριακό κέντρο της περιοχής στις 9 Φεβρουαρίου, και ενώ την ίδια ώρα έξω από το χώρο θα γίνεται συγκέντρωση διαμαρτυρίας των εμπλεκόμενων φορέων των δύο νομών.
 
Σημειώνεται ότι το Τεχνικό Επιμελητήριο Ελλάδας- τμήμα Ανατολικής Μακεδονίας, στα τέλη Σεπτεμβρίου εκπόνησε μελέτη, προτενίοντας εναλλακτική διέλευση του αγωγού ώστε να παρακαμφθούν τα Τενάγη, η οποία ωστόσο δεν έχει ακόμη αξιολογηθεί από την εταιρεία.
 
Πάντρεμα με τον IGI
 
Στο μεταξύ, αυξάνονται οι πιθανότητες συγχώνευσης του TAP από ένα σημείο και μετά της υποβρύχιας διαδρομής του μέσα στην Αδριατική Θάλασσα με τον αγωγό IGI, μετά και την επίμονη άρνηση των τοπικών αρχών της Ιταλίας να δώσουν το «οκέυ» στην περιβαλλοντική μελέτη του πρώτου.
 
Το αδιέξοδο προέκυψε έπειτα και τη δεύτερη απόρριψη από την περιφέρεια της Πούλια των περιβαλλοντικών όρων του αγωγού TAP, που με βάση το αρχικό σχέδιο θα κατέληγε στην περιοχή Σαν Φοκά.
 
Το θέμα έχει προκαλέσει έντονες αντιδράσεις στην Ιταλία που κορυφώθηκαν το τελευταίο διάστημα, με πρωταγωνιστές τοπικούς φορείς και περιβαλλοντικός οργανώσεις. Το επιχείρημά τους, είναι ότι στις παράκτιες περιοχές όπου θα καταλήγει ο αγωγός αναπαράγονται οι θαλάσσιες χελώνες caretta caretta και ενδημούν φώκιες monachus monachus, καθώς επίσης ότι στην υποθαλάσσια διαδρομή του ο αγωγός διασχίζει λιβάδια Ποσειδωνίας.
 
Υπό το φόβο αδιεξόδου, η κοινοπραξία του TAP άρχισε να εξετάζει το ενδεχόμενο συνεργασίας με την εταιρεία Poseidon (κοινοπραξία της ΔΕΠΑ και Edison) που ελέγχει το υποθαλάσσιο τμήμα του αγωγού IGI, ο οποίος και έχει λάβει εδώ και χρόνια τις απαιτούμενες αδειοδοτήσεις από τις ιταλικές αρχές.
 
Στην ουσία, αυτό που εξετάζεται είναι η συγχώνευση του αγωγού TAP από ένα σημείο και μετά της υποβρύχιας διαδρομής του με τον αγωγό IGI.
 
Οι άνθρωποι του TAP έχουν έρθει σε επαφή τόσο με τη ΔΕΠΑ, όσο και με την ιταλική Edison προκειμένου να συζητήσουν τα ανταλλάγματα που θα τους ζητηθούν έναντι ενός ενδεχόμενου «παντρέματος» των δύο αγωγών.
 
Σύμφωνα με τις πληροφορίες, τόσο η Edison όσο και η ΔΕΠΑ  διαπραγματεύονται μερίδιο στο μετοχικό σχήμα του TAP.
 
Θυμίζουμε ότι βάσει της σχετικής συμφωνίας, το Δημόσιο πρόκειται να αγοράσει ποσοστό 5% από τον TAP αμέσως μετά την ολοκλήρωση του έργου. Πληροφορίες φέρουν τη ΔΕΠΑ να ζητάει το ποσοστό αυτό να δοθεί από τώρα δωρεάν στην ίδια έναντι των διευκολύνσεων που θα παράσχει στον TAP μέσω της Poseidon. 
 
http://www.energypress.gr/news/Enallaktika-shedia-dieleyshs-se-Kabala-Drama-meleta-h-koinopraxia-toy-TAP

No comments: